Novo-aktien har givet de store baghjul

Mens de helt store medicinalselskaber spænder bæltet ind, vokser Novo Nordisk fortsat: Aktiekursen skiller sig markant ud fra både verdens største medicinalselskaber og de danske C20-selskaber. Aktien har igen taget førertrøjen på forud for halvårsregnskabet fredag.

Det seneste år er Novo Nordisks aktiekurs steget med 57 procent, mens Standard & Poors indeks over verdens største medicinalselskaber er faldet med seks procent i samme periode.

De store medicinalselskaber er under pres fra kopiproducenter samtidig med, at de ligesom Lundbeck mangler nye lægemidler, og patenterne på nogle af deres vigtigste produkter udløber. Siden årsskiftet har det fået Pfizer, AstraZeneca og Johnson og Johnson til at fyre over 20.000 medarbejdere til sammen.

Men Novo Nordisk vokser altså klart mere end sektoren generelt, og hele situationen sætter den danske medicinalvirksomhed i et positivt lys, mener Palle Holm Olesen fra Bank Invest.

"Det går åbenlyst godt for Novo Nordisk, mens de store selskaber ikke har nye lægemidler. Det får Novo Nordisk til at tage sig endnu bedre ud, så situationen er ikke til ulempe for dem, men jeg vil heller ikke sige, at det decideret er en fordel. Har du produkterne, får du salget," siger Palle Holm Olesen.

De senere år er der sket en stor ændring i medicinalbranchen. Indtil årtusindskiftet havde man knap nok hørt om fyringsrunder i virksomhederne. Det var en af ud af tre "dødsikre" brancher sammen med fødevareindustrien og forbrugsgoder, siger biotekinvestor Florian Schönharting fra Nordic Biotech.

Novo Nordisk har fortsat en økonomisk profil, som de store selskaber også nød godt af i midten af 1990erne, vurderer han. "Novo Nordisk kører lystigt som i gamle dage. Man kan sige, at de store farmaselskaber har retning mod vandfaldet, mens Novo Nordisk sejler med strømmen og knapt behøver at padle. Novo Nordisk er dog også en noget mindre virksomhed. De rigtigt store skal producere flere blockbusters om året for at holde deres niveau," siger Florian Schönharting.

Forklaringen skal findes i, at Novo Nordisk hidtil ikke har haft stor konkurrence fra kopiproducenter og har været gode til at forny sig.

"Myndighederne har ikke givet adgang til kopipræparater inden for proteinstoffer som insulin, og samtidig er Novo Nordisk god til at skifte kunderne over på lette forbedringer af deres produkter. De forstår deres kundebase utroligt godt i Europa og er ved at komme efter det i USA," siger Florian Schönharting.

Regnskab fredag
Sammenlignet med C20-selskaberne herhjemme har Novo Nordisk også klaret sig væsentligt bedre. Siden årsskiftet er aktien steget med 26 procent, mens C20-indekset kun er vokset med 16 procent.

Fredag fremlægger Novo Nordisk så sit halvårsregnskab, og omsætningen ventes at være på 20,4 milliarder kroner mod 18,7 milliarder kroner i samme periode året før. Det viser en rundspørge blandt seks analytikere, lavet af RB-Børsen.

Samme analytikere forventer, at driftsoverskuddet stiger til 4,9 milliarder kroner fra 4,5 milliarder kroner, mens forventningerne til nettooverskuddet er, at det skyder i vejret med 0,6 milliarder kroner til 3,6 milliarder kroner.

I årets første seks måneder har Novo Nordisk haft en stor skuffelse, hvor de måtte droppe udviklingen af lægemidlet NovoSeven til behandling af hjerneblødninger. Derudover har virksomheden været presset af den svage dollarkurs, men ellers har der været flest positive nyheder. Blandt andet fra studier med diabetes- og fedmemidlet Liraglitude, fabriksudvidelser i Brasilien og USA, og øjensynligt vil der fortsat være tale om stigende markedsandele på de store markeder, skriver RB-Børsen.

Analytikerne venter ikke de store nyheder på lægemiddel-området i morgen og vil fokusere på selve driften. Konkurrencen om markedsandele er stigende på diabetesmarkedet. Især bliver det interessant at se, hvordan det går Novo Nordisks langtidsvirkende moderne insulin Levemir.

Da konkurrenten Sanofi-Aventis aflagde regnskab i sidste uge, var salget af den franske virksomheds konkurrerende produkt steget med 26 procent i andet kvartal. Også konkurrenten Eli Lilly kom med halvårsregnskab i sidste uge, og resultaterne fra begge selskaber vidner om, at diabetesmarkedet vokser markant.