Novo: Ærkerival melder om stigende priser

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på insulinmarkedet, har nydt godt af stigende priser på det amerikanske marked.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det fremgår af regnskabet for første kvartal, der viser et lidt større salg af Eli Lillys bedst sælgende insulin, Humalog, end ventet af analytikerne.

Omsætningen af Humalog steg med 5 pct. til 684 mio. dollar på verdensplan, mens analytikerforventningerne var på 676 mio. dollar, ifølge Bloomberg News.

 

I USA steg salget af Humalog, der konkurrerer med Novos Novolog, med 12 pct. til 420,6 mio. dollar drevet af, hvad Lilly betegner som engrosleddets indkøbsmønstre og højere priser.

Uden for USA faldt salget af Humalog med 4 pct. opgjort i dollar. Årsagen var valutamodvind, der kun delvist blev opvejet af stigende volumener.

Salget af Eli Lillys humane insulin, Humulin, var stort set uændret i første kvartal, hvor det landede på 315,7 mio. dollar.