Norwegians topchef er klar til at udfordre verden

Norwegian har, siden Bjørn Kjos satte sig ved styrepinden som administrerende direktør, kun haft fremgang, men nu er der røde tal på bundlinjen, og en pilotstrejke medfører store gener for de rejsende og giver ridser i imaget.

Bjørn Kjos ved onsdagens pressemøde om pilotstrejken i Norwegian. Strejken giver ridser i lakken hos det ellers populære flyselskab. Foto: Håkon Mosvold Larsen
Læs mere
Fold sammen

Det er gået mere end stærkt, siden Bjørn Kjos overtog styrepinden i Norwegian Air Shuttle. På kort tid fik han ændret selskabet til et discountselskab, og ruten sat mod verdensherredømmet.

Dengang havde Norwegian, som selskabet er kendt som, blot fire lokalruter fra Oslo til byer i Norge. I dag flyver 600 fly hver dag mellem 126 destinationer i 38 lande.

I mange år har Norwegian været Skandinaviens fremadstormende udfordrer med den joviale Bjørn Kjos som frontmand. SAS har om nogen fået opkomlingens konkurrence at føle, og Norwegian er vokset år for år. Stort set hvert år har budt på nye fly, flere ruter og overskud på bundlinjen, og det har måske været med til at give Bjørn Kjos hans karakteristiske brede smil.

Det seneste år har dog givet grund til, at smilet kunne stivne. Strejker kostede i 2014 Norwegian 100 millioner norske kroner, og problemer med de nye og meget omtalte Dreamliner-fly gav ridser i lakken i det postkasserøde brand og panderynker hos de skuffede kunder.

Jagerpilot og dommer

Bjørn Kjos voksede op i Sokna – en times kørsel fra Oslo – hvor flybranchen var en del af familien. Hans far grundlagde Norsk Skogbruksfly, og Bjørn Kjos fløj jagerfly i det norske flyvevåben under Den Kolde Krig.

I Norwegian er krigen mod konkurrenterne langtfra kold. Den er brandvarm og global. Under Bjørn Kjos er Norwegian vokset ud af den regionale barneskjorte og er nu et globalt selskab med langdistanceruter til USA og Asien.

Og fremtiden for flyselskabet kan lige så vel ligge i Kina som i Mellemøsten. Sikkert er det, ifølge Bjørn Kjos, at den ikke ligger i Skandinavien.

»Konkurrencen er global i fremtiden. AirAsia kan blive vores næste konkurrent. Vi skal være klar til at konkurrere med alle i hele verden,« sagde han således i et interview med Berlingske.

»Vi er ikke et regionalt flyselskab. Og modsat netværksselskaberne er vi ikke bundet af regioner. Vi er et globalt selskab.«

Akavet familiesammenkomst?

På hjemmefronten fylder Norwegian uden tvivl en del hos familien Kjos. Sønnen Lars Ola Kjos er uddannet pilot og jurist og arbejder i Norwegian. Det samme gør den yngste datter, Anna Helene, der er pilot hos Norwegian. Ifølge Berlingskes informationer strejker hun dog ikke, da hun er på barsel.

Bjørn Kjos er kendt som en aktiv friluftsmand, der holder af de norske bjerge og skærgården. Han vandrer og sejler. I 2006 tog han springet ind i litteraturens verden med spionromanen »Murmanskaffæren«, der foregår i Bodøs jagerpilotmiljø. Bogen kan så vidt vides ikke lånes på danske biblioteker.