Norwegians store flykøb kan knuse SAS’ salgsdrømme

Norwegian satser på at blive storebror i Norden efter stort flykøb. Det er et direkte angreb på SAS, der kan få eventuelle opkøbsemner til at trække følehornene til sig, vurderer analytiker.

Foto: Scanpix

Regnestykket går ikke op. Der er simpelthen ikke plads i Norden til både SAS og Norwegian, når det norske lavprisselskab får de 222 spritnye fly på vingerne, som det i går meddelte, at det har givet købsordre på.Norwegian bliver med 222 fly på størrelse med ikke bare SAS, men også med både lavpriskæmperne Easyjet og Ryanair. Og det er ikke sikkert, at det stopper der. Flyselskabet har fået option på yderligere 150 fly.

Derudover kan det meget vel gå hen og spænde ben for et eventuelt opkøb af SAS.

Det vurderer i hvert fald Sydbanks analytiker Jacob Pedersen, der ligesom flere andre inden for luftfartsbranchen spærrede øjnene op, da Norwegian i går meddelte, at det fra 2016 vil begynde at modtage de første af de topmoderne kortdistancefly fra både Boeing og Airbus. Opkøbsspillet om SAS er simpelthen ændret med den nye kæmpeordre, der ud fra listeprisen har en værdi på 123 milliarder danske kroner.

»Det her kan ses som et kraftigt signal til en eventuel opkøbsinteresseret aktør om, hvad det er for et marked, de er oppe imod. Jeg er sikker på, at de flyselskaber, der skulle være interesserede i SAS, kan se det samme, som jeg kan - nemlig at der fremover er for mange fly,« siger Jacob Pedersen og tilføjer:

»Luftfartsindustrien i Nordeuropa er ved at blive oversvømmet af fly, og interesserede vil nok spørge sig selv, hvorvidt det er det rigtige forretningsgrundlag at købe SAS på. Det er jeg ikke sikker på, det er.«

Det er da også et helt nyt billede af luftfarten, der toner frem med Norwegians nye flykøb. Selskabet satser på at blive en af de helt store spillere - ikke bare i Norden, men også blandt de europæiske lavprisselskaber, forklarer Norwegians topchef, Björn Kjos.

»Når vi ser fremad, kan vi beregne, hvor store markedsandele vi potentielt kan tage - og det på baggrund af, at vi har et af de laveste omkostningsniveauer i verden,« siger han og tilføjer: »Vi har i snit haft passagervækst på 41 procent om året, siden vi startede. I dag er vores andel af trafikken i Europa to procent - i 2022 skal den være seks procent.«

Hårdt angreb på SAS

Alt i alt tegner der sig et billede af et norsk lavprisselskab, der ikke længere vil affinde sig med at være nummer to i Norden.

»Det er et ret hårdt angreb på SAS. Jeg tror, at Norwegian vil gå efter alt, hvad SAS har af ruter ned i Europa. Man vil også forsøge at appellere til de forretningsrejsende, der er SAS’ kerneforretning. Måske ikke med de samme faciliteter som SAS, men med samme fleksibilitet,« vurderer Jacob Pedersen.

Sydbank-analytikeren er spændt på at se, om Norwegian kan leve op til egne mål i den store satsning.

»Indtil videre har de leveret det, de har sagt. Det er svært at kigge mere end et par kvartaler frem i luftfartsbranchen, men Norwegian har tilsyneladende det mentale og forretningsmæssige overskud til at kigge 10-20 år frem i tiden. Det kan meget vel være det, der giver selskabet en fordel i kampen,« siger han.

Hos SAS tager man Norwegians storstilede flykøb med ro, men selskabets danske kommunikationschef erkender dog, at konkurrencen kan blive intensiveret.

»Det kan jo give yderligere pres på priserne på et marked, hvor der er udsigt til overkapacitet. Man skal dog huske, at der går adskillige år, før de får flyene, og at markedet kan nå at ændre sig i mellemtiden,« siger SAS’ danske kommunikationschef Mikkel Trane.