Norwegians drømmefly kan give SAS mareridt

Lavprisselskabet har indkøbt tre ekstra langdistancefly af typen 787-8 Dreamliner.

Foto: Paul Joseph Brown
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er alt andet end godt nyt for SAS, vurderer Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

- At vi skaffer yderligere tre Dreamlinere betyder, at vi nu er kommet meget tættere på fuld opstart af vores langdistancesatsning, skrev Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos i forbindelse med meddelelsen.

Det norske flyselskab har allerede indgået aftale om leasing af andre to Dreamlinere. Dermed vil Norwegian have fire Dreamlinere i drift i 2013 og fem i 2015.

- SAS kommer til at konkurrere på langdistanceflyvninger, og det bliver alt andet end morsomt. Dreamlineren er sammen med Airbus A380'eren det absolut mest konkurrencedygtige fly, når vi snakker om long-haul flyvninger, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Se billederne: Se Boeings nye superfly på vingerne

787eren har en rækkevidde på omkring 15.000 kilometer og kan, alt efter indretning, fragte små 250 passagerer. Der ud over er brændstoføkonomien markant bedre end i de tidligere modeller.

- Dreamlineren giver en helt ny rejseoplevelse. Den er støjsvag og indretningen er helt unik. Så det kan blive et meget slagkraftigt våben for Norwegian. Med fem styk på vej ind i flåden får de et setup, der kan gøre det besværligt for SAS, fortæller Jacob Pedersen.

Ifølge SAS' hjemmeside har SAS en langdistanceflåde på ni fly bestående af Airbus' A340 og A330-300'ere. Jacob Pedersen vurderer, at SAS selv burde øge antallet for at gøre forretningen mere rentabel.

Han venter, at de nye langdistancefly hos Norwegian skal flyve over Atlanten og til Asien.

- Samtidigt har Norwegian en base i forvejen, der gør, at de kan etablere sig meget omkostningseffektivt. Så SAS må arbejde for at fastholde et konkurrencedygtigt produkt og skabe et produkt, som et lavprisselskab som Norwegian ikke kan matche, siger Jacob Pedersen og peger på ekstra komfort og lounge som eksempler.