Norwegian vil buldre videre

Askeskyen gav Norwegian et dårligt kvartalsregnskab. Men det vil ikke påvirke flyselskabets muligheder for at ekspandere yderligere, vurderer norsk analytiker.

Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der blev garanteret rørt lidt ekstra hurtigt rundt i morgenkaffen hos Norwegian, da det stod klart, at SAS skruer op for blusset, samtidig med at nordmændene må affinde sig med et dårligere regnskab end forventet.

Tabet på cirka 175 mio. kr., der i høj grad skyldes askeskyens hærgen i april og maj, vil dog ikke være andet end en lille sten i skoen for Norwegian. Det vurderer senioranalytiker Thomas Nielsen fra Pareto Securities.

Læs også: Norwegian skuffer med stort underskud

"Askeskyen betød store tab for Norwegian, men det har de estimeret med. Og det ser fortsat godt ud for dem, da priserne falder yderligere og deres omkostninger barberes ned," siger Thomas Nielsen.

Fortsat konkurrencedygtige

Med omkostninger så lave som Norwegians bliver det også i fremtiden muligt at sænke priserne til et minimum, så det norske flyselskab holder sig konkurrencedygtige over for konkurrenterne.

Thomas Nielsen forventer, at Norwegian vil vokse yderligere 20 procent i nær fremtid - båret af en fortsat stærk vækst i antallet af passagerer og antallet af flyvninger.

Læs også: SAS skruer op for blusset

"Når man tager alt omkring Norwegian i betragtning ser det ganske fornuftigt ud for dem. Og noget tyder på, at sommeren bliver god," siger Thomas Nielsen.

Nye fly og ruter

Norwegian tøver da heller ikke med at satse på trods af det relativt dårlige kvartalsregnskab. Administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kos ser mange positive tendenser.

"Vores kurs mod endnu lavere omkostninger og øget konkurrencekraft er specielt positivt for andet kvartal. Vi har 760 millioner kroner mere på kontoen i år i forhold til samme tid sidste år, hvilket er et godt udgangspunkt med hensyn til konkurrencesituationen og vores investeringer i nye fly," siger Bjørn Kos.

Læs også: Norwegian-satsning truer SAS

Norwegians plan er at udfase de ældre Boeing 737-300 flere år tidligere end planlagt og samtidig øge antallet af nye Boeing 737-800, så flåden af fly vokser betydeligt. I 2011 og 2012 vil Norwegian øge flåden med tre nye maskiner - udover de 7 som allerede er bestilt.

I sidste uge kom det frem, at Norwegian har planer om at starte et helt nyt flyselskab, der udelukkende skal fokusere på langdistance og konkurrere med SAS på ruterne til blandt andet New York og Bangkok.

Ifølge Bjørn Kos kan det blive et muligt scenarie, at passagerer kan flyve fra Oslo eller Stockholm til New York for 1. 500 kroner. Og det for alvor sætte pres på SAS. Analytikere har tidligere været ude og advare om, at SAS kan slå sig på at følge i Norwegians fodspor og satse mere på langdistanceflyvninger.