Norwegian: »Vi har en anderledes tankegang. Og alt hvad der er anderledes skaber modstand«

Adm. direktør Bjørn Kjos indrømmer, at det er hårdt at møde så meget modstand, men er overbevist om, at kritikerne i branchen med tiden vil indse, at han havde ret.

Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, ved Norwegian pressemøde i Københavns Lufthavn tirsdag d. 21. april 2015. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere

Konkurrencen er benhård i flybranchen, og to af de mest offensive selskaber tøver ikke med at vælge utraditionelle løsninger i kampen om luftherredømmet. Hverken Norwegian eller Emirates er bundet af historiske netværksalliancer, men med deres globale tankegang flyver de fra konkurrenterne. Vi har mødt de to topchefer til en snak om rollen som udfordrer og fornyer i en turbulent branche.

Norwegian er på rekordtid gået fra at være en lille norsk opkomling til at være en seriøs udfordrer til titlen som Skandinaviens foretrukne flyselskab, og adm. direktør Bjørn Kjos har for længst kastet den regionale tankegang af sig. Fremtiden tilhører dem, der kan skabe globale forbindelser, og for at nå målet kræver det nytænkning i branchen – også selv om det møder kritik undervejs.

»Hvis man skal flyve billigt, må man indrette sig mest effektivt, og man kan eksempelvis ikke have massevis af hotelovernatninger til flypersonalet,« siger Bjørn Kjos.

»Når vi starter ruter fra New York til København, spørger folk, hvorfor vi så ikke har basen i København. Men vi lægger basen i New York, fordi det er der, træfpunktet bliver for ruter i fremtiden. Vi har en anderledes tankegang. Og alt, hvad der er anderledes, skaber modstand.«

Betydelig modstand

Og modstanden er betydelig. I USA har fagforeninger og konkurrenter brugt millioner af dollar på kampagner mod det norske selskab, som de anklager for løndumping, og i egne rækker strejkede piloterne over, at det ikke er alle piloter, der kommer til at flyve på norske vilkår.

Bjørn Kjos fik i sidste ende sin vilje. Flypersonalet er nu organiseret og lønnet efter det land, de har base i, og ikke i udgangspunktet efter norske standarder. Men sejren var dyrekøbt, for strejken kostede Norwegian 350 mio. kr.

»Hvis alle havde startet nyt som os, havde de også etableret baser de steder, hvor man flyver mange gange ind og ud. Det er eksempelvis New York, London og Bangkok. Det er det optimale, men det er en ny tankegang. Vi begyndte i Norge, og derfor tror alle, at vores baser skal være i Norge,« siger han.

»Man føler sig lidt alene, når man er de første, der flyver på denne måde. Men jeg tror, at de (kritikerne, red.) på længere sigt vil anerkende det, vi gør, og se, at det er det indlysende at gøre.«

I 2012 overraskede Norwegian alle i branchen ved at lægge den største europæiske flyordre nogensinde. Både Airbus og Boeing havde nye modeller på vej, og var villige til at give store rabatter for at få en stor ordre, der kunne give rygvind på bekostning af konkurrenten. Men Bjørn Kjos tog fusen på dem ved først at forhandle prisen i bund og herefter lægge ordrer hos begge selskaber. I alt 222 nye fly med option på 150 mere til en pris på over 125 mia. kroner.

»Når man køber stort ind, får man en billig pris, ved du nok,« siger den karismatiske flydirektør efterfulgt af et stort grin.

»Og bliver det billigt nok, kan man altid konkurrere. Nu har vi lavet et leasingselskab i Irland, så de fly, vi ikke bruger selv, leaser vi til andre selskaber rundt om i verden. Lad os bare sige, at der ikke er mange, der har købt billigere fly, end vi har gjort.«

Konkurrence fra Østen

De nye, omkostningseffektive fly er nøglen til Norwegians forretning. Når man kan flyve lønsomt med et mindre fly, er det ikke nødvendigt at bygge forretningen op om store knudepunkter. Man kan i stedet flyve flere direkte ruter.

I første omgang er Norwegians fokus på USA, hvor den stærke dollar gør det billigere for amerikanerne at rejse til Europa. På længere sigt er det øst på, det gælder.

»Der bor fem-seks gange så mange mennesker i Asien som i Europa. Det store flow af passagerer i fritidssegmentet vil komme fra Asien i fremtiden,« siger han og påpeger, at det slet ikke er udelukket, at Norwegian vil åbne ruter, hvor man hverken letter eller lander i Europa.

»I dag er vores store konkurrenter de mellemøstlige selskaber, men i fremtiden bliver det i højere grad selskaber som Air Asia og andre nye lavprisselskaber, som kommer fra de store trafikområder i Asien. I USA vil vi se nye konkurrenter som JetBlue og måske Southwest eller nye lavprisopera­tører, der vil begynde at flyve langdistance.«