Endnu en skæbnedag venter luftfartsselskabet Norwegian.
Mandag skal aktionærerne således tage stilling til, om aktierne skal være nul kroner værd, eller om de ønsker, at Norwegian skal fortsætte, men at aktionærernes indflydelse samtidig bliver udvisket. Det skriver det norske medie E24.no.
»De har egentlig kun to valg. At stemme for at selskabet drives videre med en ny struktur og balance, og efter alle pejlemærker at dømme bliver dette et mindre selskab med færre fly, eller stemme nej. I så fald er det konkurs,« siger investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til E24.no.
Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, der følger luftfartsbranchen tæt, er enig i denne vurdering:
»Hvis der bliver stemt nej i morgen, er der kun en redningsplanke, og den hedder nationalisering, men jeg kan ikke forestille mig, at aktionærerne bliver rigere af det, end de ville blive i forbindelse med en rekonstruktion,« siger Jacob Pedersen til Berlingske.
Efter nogle sværdslag er det søndag eftermiddag lykkes Norwegian at tage det første skridt mod en redningsplan. I en fondsbørsmeddelelse fremgår det, at det kriseramte luftfartsselskab har fået sine fire obligationsejere til at acceptere, at dele af lånet i selskabet bliver lavet om til aktier.
»Takket være en konstruktiv dialog og forhandlinger med obligationsejere og andre parter kan jeg med glæde bekræfte, at vi er nået til enighed med obligationsejerne,« siger adm. direktør i Norwegian, Jacob Schram, i en meddelelse.
Tilbage på motorvejen
I marts opnåede Norwegian en lånegaranti fra den norske stat på 1,8 mia. danske kroner. Problemet for Norwegian er, at selskabet selv skal stille med ti procent af beløbet, og det er penge, som Norwegian ikke har.
Derfor forsøger det norske selskab at få leasingselskaber og obligationsejere til at konvertere deres tilgodehavender til egenkapital. Det betyder, at gæld bliver omdannet til aktier, og derfor vil det stort set være dem, som kommer til at eje virksomheden fremover. De nuværende aktionærer vil ifølge en stor plan, der blev fremlagt mandag, blot sidde tilbage med 5,2 procent af virksomheden.
»Der er ret beset sket det, at man er kørt af motorvejen og ned på landevejen, og der er altså væsentlig større risiko for at dreje forkert af der. Men man er stadigvæk på vej mod den destination, der oprindeligt blev tastet ind på GPSen. Søndag eftermiddag er man kommet tilbage på motorvejen,« siger Jacob Pedersen.
Selv hvis redningsplanen bliver gennemført, er der fortsat et stort stykke arbejde, der skal gøres, påpeger han:
»Den plan, som Norwegian har fremlagt, viser, at selskabet kan få brug for flere penge inden for seks til ni måneder – selv hvis hele redningsplanen bliver gennemført.«