Norwegian søger konkursbeskyttelse og køber sig fem måneder med redningsaktion

Det kriseramte norske luftfartsselskab Norwegian oplyser i en børsmeddelelse, at selskabet søger om konkursbeskyttelse i Irland og vil holde sig flyvende med en redningsplan, der kan tage op til fem måneder at gennemføre.

Lavprisselskabet Norwegian fik ikke den hjælpende hånd, som selskabet havde bedt den norske stat om. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gwladys Fouche/Ritzau Scanpix

Det ligner en klar hilsen til den norske regering, at luftfartsselskabet Norwegian nu indleder en redningsaktion for det kriseramte selskab – en redningsaktion, som skal foregå i Irland.

For godt en uge siden afviste den norske regering at stille med flere penge til selskabet, der er særdeles hårdt ramt af den omfattende coronakrise.

Norwegian oplyser i en meddelelse, at selskabet har valgt at søge konkursbeskyttelse i Irland i en såkaldt restruktureringsproces, der kan vare i op til fem måneder. Selskabet oplyser, at det vil foregå på denne måde, fordi selskabets fly er ejet af et datterselskab i Irland. Det norske luftfartsselskabs irske datterselskab var i flere år centrum for Norwegians heftige internationale ekspansion.

Selskabet oplyser samtidig, at den normale drift vil fortsætte og ikke vil blive påvirket af den store redningsproces.

»Norwegian vil fortsætte med at drive sit rutenetværk (i øjeblikket begrænset på grund af covid-situation) og både selskabets obligationer og aktier handles som normalt på børsen i Oslo,« oplyser selskabet.

Norwegian meddeler samtidig, at selskabets redningsproces foregår i Irland som en direkte konsekvens af, at den norske regering har afvist at støtte selskabet yderligere.

»Vi har truffet afgørelse om at søge om beskyttelse for at reorganisere under irsk lov og for at sikre Norwegians fremtid, så det kommer vores ansatte, kunder og investorer til gode. Vores mål er i samarbejde med vores interessenter at finde løsninger, som gør, at vi kommer igennem dette som et finansielt stærkere og mere robust selskab,« siger Norwegians koncernchef, Jacob Schram, i en meddelelse.

Norge har indtil videre laver hjælpepakker til luftfarten for 13 milliarder norske kroner og har afsat to milliarder næste år til køb af flyruter. Desuden bliver den midlertidige suspendering af flypassagerafgiften forlænget til udgangen af 2021.

Danske Niels Smedegaard er bestyrelsesformand hos flyselskabet Norwegian og spiller en central rolle i at få reddet det kriseramte selskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Fra konkursbo til tinderne

Norwegian befinder sig lige nu i en dyb krise som følge af det omfattende coronaudbrud. De 10.000 ansatte, der var ansat i selskabet i februar, er i dag afskediget eller sendt hjem. Nu arbejder blot 600 i det luftfartsselskab, der engang var tæt på at være Nordens største.

Historien om Norwegian er en fortælling om en lille aktør, som hurtigt blev stor og begyndte at udfordre SAS – den gamle kæmpe på det skandinaviske marked. Dette begyndte tilbage i 1993.

Dengang overtog erhvervsmand og tidligere pilot Bjørn Kjos sammen med sin mangeårige partner, Bjørn Kise, det norske luftfartsselskab Busy Bee, der på dette tidspunkt reelt var et konkursbo.

Norwegian voksede hurtigt og var på et tidspunkt tæt på at blive større end SAS, som siden efterkrigstiden havde siddet sikkert og tungt på den nordiske trone. Fra 2005 og ti år frem steg den årlige omsætning i Norwegian fra under to milliarder kroner til over 26 milliarder kroner.