Utilfredsheden breder sig i Norwegian blandt de piloter, som er hyret ind via vikarbureauer i eksempelvis Estland og Irland.
Det fortæller to anonyme Norwegian-piloter og en række andre kilder uden for selskabet til Berlingske. Piloterne fik for flere uger siden serveret en ny kontrakt fra bureauerne, som de skulle underskrive senest midt i december, hvis de fortsat vil have job i 2013. Det fremgår, at de får en mindre lønforhøjelse og ret til flere sygedage, men til gengæld må de vinke farvel til faste fridage. Da mange arbejder på baser i Malaga og Las Palmas og bruger en halv dag eller mere på at komme hjem, frygter vikarpiloterne at gå et arbejdsliv i møde uden mulighed for at være hjemme i flere sammenhængende dage.
»Folk er rasende over arbejdstidsreglerne i de nye kontrakter. Men ingen tør sige fra udadtil. Problemet er, at det er svært at finde et andet arbejde lige nu, medmindre man vil arbejde uden for Europa. Vi ved også godt, at det kan være svært at vinde sympati i offentligheden, for mange andre brancher er jo også under pres. Men måden, Norwegian har håndteret det her på, er helt grotesk. Vi føler ikke, de reelt har lyttet til os på de møder, der har været,« siger én af de anonyme kontraktpiloter, Berlingske har talt med.
Strid med fagforeninger
Piloternes kritik kommer samtidig med, at Norwegian ligger i strid med den norske pilotforening, som repræsenterer de fastansatte i selskabet. Fagforeningen mener, at Norwegian bryder den aftale, de indgik tidligere i år hvor en pilotstrejke var tæt på fordi de mener, selskabet i praksis lader vikarpiloterne flyve i Skandinavien.
Samtidig kritiserer det norske LO selskabets planer om at benytte lokalt ansatte på nye langtursruter til Thailand. I øjeblikket venter Norwegian nemlig på en afgørelse i Norge, som skal tillade selskabet at bruge asiatisk personale på fly til og fra Norge. Ellers vil Norwegian registrere sine langdistancefly i Sverige, oplyste kommunikationsdirektør, Anne-Sissel Skånvik ifølge Dagens Näringsliv før jul.
Efterlyser regler
»Forholdene i lavprisselskaberne bliver mere og mere groteske. Det er unfair konkurrence, som kun kan løses med myndighedernes hjælp,« siger formanden for fastansatte piloters fagforening Halvor Vatnar og efterlyser regler i Skandinavien som i Frankrig, hvor flyselskaber er tvunget til at betale social sikring og overholde franske regler, hvis de vil bruge lufthavnene i landet.
Piloterne var tæt på at nedlægge arbejdet i foråret, men indgik i stedet en aftale om brugen af udenlandske vikarbureauer. Det er den aftale, parterne nu er uenige om fortolkningen af, og som de norske myndighederne skal vurdere om kan bære en sag.