Norwegian-konflikten set fra pilotens side

Magnus Hellmén er svensk pilot hos Norwegian, men erkender at konflikten kan være svær at forstå for andre faggrupper. Her giver han sin egen version.

Foto: JOHAN NILSSON. Norwegian-fly holder stille i Københavns Lufthavn Kastrup. Piloterne strejker.
Læs mere
Fold sammen

Den svenske Norwegian-pilot Magnus Hellmén ved godt at det er meget svært at sætte dig ind i andre faggruppers problemer.

Derfor har han skrevet sin egen oplevelse af Norwegian-konflikten i en læse-let-version på sin Facebook-profil.

Magnus Hellmén har overført Norwegian-piloternes suituation til en bilfabrik. For eksemplets skyld er det Volvo, som selvfølgleig ikke har noget med den aktuelle konflikt at gøre.

Johan søger job hos Volvo. Volvo siger: »Hej Johan velkommen, du skal producere rat til vores biler. Her er din løn, pension, ferie, alt sammen styret af en kollektiv overenskomst.«

»Super,« tænker Johan og begynder at arbejde.

Fem år senere, siger Volvo, at alle deres medarbejdere, fra nu af skal fordeles i forskellige datterselskaber. Der er fem datterselskaber i alt: A B C D og E.

»Johan, du får job i Volvo datterselskab C«.

»Jaja, tænker Johan, det er jo bare en konstruktion på papiret. Mine vilkår er de samme.«

Dagen efter siger Volvo: »Hej datterselskaber, har I det godt?«

»JA!!«

»Herligt. Vi skal bruge 500 rat i dag. Virksomhed A, hvad kan i lave dem for? 300 kroner per styk, nåh, ok.. Men virksomhed B? 250 kroner stykket. Super! Men firma C tager bare 55 per rat, og de kan lave dem på den halve tid. Suverænt. Tillykke, virksomhed C, i dag må i lave 500 rat til os.«

Den næste dag spørger virksomhed C, »vil I have 300 rat i dag? Vi kan lave dem, det er ikke noget problem.«

»Nej,« siger Volvo så. »Denne gang vil vi have 1.000 rat! I får 30 kroner per styk og de skal laves på samme tid som i går.
»Ååh,« tænker virksomhed C, »hvordan skal det kunne lade sig gøre? Så får vi ingen penge og meget mere arbejde.«

»Nå«, siger Volvo.« »Virksomhed E hvad siger du? Gør I det? Ja, vi har en aftale.«

Dagen efter kommer Volvo igen, men der er sure miner. Virksomhed A og B siger til Volvo, at de vil have deres gamle job tilbage. Det skal være ligesom det var før opsplitningen.

»Men herregud, siger Volvo med hænderne på hofterne. I er utaknemmelige. Hvordan ville det ikke se ud med sådan en ordning. Umuligt!«

»Hvad mener du med umuligt,« siger virksomhed A og B. »Det var jo det, vi havde før. Vi tjente penge og alle var glade.«

»Nej, stop nu,« siger Volvo. Det er ikke muligt. Sådan her gør alle selskaber, og det er godt for samfundet. Vær nu ikke så negativ, tilbage til rattene.

Virksomhed A og B siger: »Nej tak. Vi er i strejke.«

»Ja-ja,« siger Volvo. »Virksomhed C, D og E? Hvis I laver rattene, som A og B nægter, så bliver I betalt 20 procent ekstra. Skal vi sige det? Godt! Nu kører det. Ja, virksomhed A og B, I kan komme tilbage, når I genre vil producere rat.«

 

Berlingske Business har fået Magnus Hellméns tilladelse tilat oversætte og bringe hans indlæg.

Laes mere