Norwegian kan blive først med rute mellem Sydamerika og Asien

Flere luftfartselskaber grunder over ruter mellem Sydamerika og Asien. Heriblandt Norwegian, der er langt fremme med overvejelserne.

Foto: Niels Ahlmann Olesen

Der er planer om en flyrute mellem Sydamerika og det sydøstlige Asien med den australske by Perth som mellemstation. Det bliver i givet fald den første rute mellem de to områder, skriver The West.

Det norske luftfartselskab Norwegians argentinske datterselskab, Norwegian Air Argentina, har ifølge avisen fået de nødvendige tilladelser til at operere på ruten mellem Buenos Aires og Perth.

Kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian siger, at selskabet har skitseret flere mulige ruter i fremtiden, da de i sin tid søgte flylicens (AOC) i Argentina, men at man dog ikke har planer om at lancere en sådan rute lige nu.

»Det er en interessant rute, men det er ikke noget, vi vil lancere lige med det første, så det ligger i alle fald et stykke ud i fremtiden,« siger Sandaker-Nielsen.

»Vi er et selskab i stærk vækst, og vi undersøger hele tiden nye rutemuligheder. I den forbindelse er vi jævnligt i dialog med forskellige lande og aktører, men det betyder ikke automatisk, at vi vil lancere en rute,« fortsætter han.

Han fortæller videre, at man i selskabet synes, det er morsomt, at den slags overvejelser skaber så meget røre rundt om i verden.

»Det er jo et tegn på, at der bliver lagt mærke til vores globale ekspansion og billige langdistanceruter.«

Norwegians vokseværk smerter i regnskabsbøgerne Fold sammen
Læs mere
Foto: HANS OLAV NYBORG.

Mindre end 15 timer

Ifølge The West søger Norwegian om lignende tilladelser i Singapore for at kunne flyve videre fra Perth til Asien og dermed dække hele strækningen fra Sydamerika til Asien.China Southern, Singapore Airlines og Quantas har også rettigheder til at flyve mellem de to destinationer. En flyvning mellem Buenos Aires og Perth vil tage mindre end 15 timer, oplyser de argentinske myndigheder.

Airbus A350 og Boeings 787 og 777 er alle i stand til at flyve strækningen, men Norwegian har foreløbig ikke overført nogle af sine Dreamliner (787) til det argentinske datterselskab. De flyver i dag mellem London og Buenos Aires med det britiske datterselskab.

Norwegian vil inden udgangen af indeværende år have 32 Dreamliners i international trafik, og tallet vil blive øget til 37 i 2019.