Norwegian: Irsk selskab er nødvendigt for at konkurrere globalt

SAS og Norwegian er endt i en infight i USA om flyruter. Norwegians topchef forklarer, hvorfor det netop er et irsk datterselskab, som han forsøger at bringe ind på det amerikanske marked.

Bjørn Kjos, Norwegian, vil bare have lov til at konkurrere efter de internationale regler for lufttrafikken. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Fold sammen
Læs mere

Bjørn Kjos, adm. direktør i Norwegian, blev interviewet i sidste måned.

Hvad er fordelen ved at have et irsk datterselskab?

»Det handler om trafikrettigheder. Norge ligger uden for EU, og hvis vi skal flyve øst- eller sydpå, så er der aftaler i EU, som Norge ikke har. Derudover er vores fly finansieret via eksportlicenser, hvilket betyder, at vi ikke kan være i et Airbus- eller Boeing-land. Det udelukker USA, England, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien. Det skal være et land, der har tiltrådt Cape Town-konventionen, som giver sikkerhed for banken i flyet. Ellers skal vi betale ekstra. Vi sparede 100 mio. kroner om året, da Norge underskrev den aftale.«

Så er der vel også skattemæssige fordele?

»Skatten er fin nok i Norge, og der er gode afskrivningsmuligheder, så det er ikke afgørende.«

Hvad med anklagerne om thailandsk personale på fly til USA?

»Det er en misforståelse. Vi ansætter folk efter lokale aftaler, baseret på der hvor de har deres base. Det betyder, at danske piloter er ansat på danske vilkår, og piloter med base i USA er ansat på amerikanske vilkår. Vi betaler faktisk bedre end mange andre i USA. Hvis vi skal konkurrere globalt, skal vi have et system, der er så robust, at vi kan konkurrere med Thai, Emirates og Air Asia og de amerikanske selskaber. Det betyder, at man må have baser der, hvor flyene mødes. Hvis flyene mødes i New York, så er det dér, vores base må være. Og de ansatte må så være ansat på de lokale vilkår, der gælder.«

Læs interview med koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen: