Norwegian er blevet dobbelt så stor på fire år

Stigende omsætning og lavere udgifter giver solidt kvartalsresultat i det norske flyselskab, der pønser på flere langdistanceruter i fremtiden.

Norwegian er blevet bedre til at fylde flyene op, og passagererne flyver gennemsnitligt længere, viser det seneste regnskab. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

De har fat i den rigtige ende hos Norwegian, hvor omsætningen vokser og omkostningerne falder. Samtidig er det norske flyselskab blevet bedre til at fylde flyene op, og passagererne rejser længere end tidligere. Syv millioner passagerer rejste med Norwegian i andet kvartal, hvilket er ni procent mere end året før.

Omsætningen i andet kvartal af 2015 voksede til gengæld med 16 procent fra samme kvartal året før til 5.861 millioner norske kroner. Dermed er omsætningen mere end fordoblet på fire år i takt med at Norwegian har spredt sine vinger ud over Europa og til fjerne destinationer i øst og vest.

Kvartalsregnskabet viser samtidig, at Norwegian lykkes med at reducere omkostningerne. Det har været et mål for 2015 for flyselskabet, der længe har haft bragende vækst og nu trænger til at få styr på bundlinjen. Regnskabet viser, at omkostningerne per passager er faldet med tre procent, mens indtjeningen per passager er steget med seks procent.

Driftsresultatet ender med en vækst på enorme 717 procent til 765 mio. norske kroner. Væksten skyldes dog primært, at Norwegian var ramt af strejker i andet kvartal sidste år, hvilket trak gevaldigt ned i regnskabet. Driftsresultatet for dette års andet kvartal er udfordret af en svag norsk kronekurs, men bliver reddet af en faldende brændstofpris, der ligger 18 procent under sidste års niveau.

»Det har været et godt kvartal for Norwegian med positivt vækst i hele vores rutenetværk, specielt i vores langdistancenetværk. Vi fylder sæderne på vores fly, vi fortsætter med at lancere nye og spændende destinationer, og ikke mindst så har vi fået fantastisk feedback fra vores kunder i form af to SkyTrax-priser,« siger adm. direktør Bjørn Kjos.

Norwegian vandt i sidste måned priserne som verdens bedste lavprisselskab og Europas bedste lavprisselskab. SkyTrax-priserne bliver uddelt på baggrund af passagerernes vurderinger, og vægtes derfor højt i branchen.

I løbet af 2015 får Norwegian leveret 11 nye fly, heraf en enkelt Boeing Dreamliner til langdistanceruter. Blandt selskabets seneste initivativer er flere langdistanceruter fra London til USA og indenrigsflyvning i Spanien. Bjørn Kjos har overfor norske medier meddelt, at ruter fra USA til Caribien kan været et af de næste træk, og at Londons Gatwick-lufthavn bliver centrum for Norwegians langdistancevækst i fremtiden.