Norwegian-chef provokerer igen

Norwegians topchef Bjørn Kjos dødsdømmer i et nyt interview med svenske Dagens Industri flere af sine konkurrenter, som efter hans mening har alt for høje omkostninger til at kunne overleve i flybranchen

Direktør og grundlægger af Norwegian, Bjørn Kjos er igen på krigsstien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om nogle år vil der ikke længere være noget, der hedder SAS, Air France og Lufthansa. Flytrafikken vil i stedet være domineret af asiatiske selskaber med lave omkostninger.

Sådan lyder den barske - og nogle vil også mene provokerende - melding fra topchefen hos det norske flyselskab Norwegian, Bjørn Kjos, der er kendt for at være særdeles åbenmundet.

Lær navnet Scoot at kende

De fleste af os kender i dag knap nok til selskaber med navne som Scoot, Jet Airways, Cebu Pacific og Air Asia, men det kommer vi ifølge den norske topchef til.

Dels fordi den voksende asiatiske middelklasse vil flyve mere i takt med, at de bliver rigere. Men også fordi de asiatiske selskaber har lave omkostninger og nye fly og derfor vil udkonkurrere de traditionelle europæiske selskaber, mener Kjos.

"Mellem Stockholm og Peking er der i dag 90 procent skandinaver og 10 procent asiater på flyene. Om 15 år kommer det til at være omvendt. Trafikstrømmen kommer til at gå fra Asien til Europa," siger Bjørn Kjos til Di.se og fortsætter:

"De her (asiatiske flyselskaber, red) kommer til at dominere. De flyver med helt nye fly til en tredjedel af de omkostninger, som Lufthansa, SAS eller Air France har. Og asiatiske flyselskaber er jo heller ikke kendt for at have dårlig service," siger han til netavisen.

Et dødeligt mix

Bjørn Kjos kalder blandt andet kombinationen mellem de stigende oliepriser og gamle fly for et "dødeligt mix".

Nordmanden mener dog, at Norwegian godt kan klare sig, blandt andet fordi selskabet har bestilt en række nye Dreamliner-fly fra den amerikanske flyproducent Boeing, som bruger væsentligt mindre brændstof.

De amerikanske fly vil dog ikke være klar til at flyve med Norwegian-passager i maj, som det ellers var planen. Flere alvorlige problemer med batterier i Dreamlineren, der blandt andet har ført til en nødlanding i Japan, har forsinket leveringerne.

Et andet problem for Norwegian er, at den norske regering har sagt nej til selskabets planer om at reducere lønomkostningerne ved at hyre ikke-europæisk personale til sine langdistanceflyvninger. Bjørn Kjos vil dog forsøge at komme udenom forhindringerne ved at lade de nye Dreamliner-fly registrere i Sverige eller et andet EU-land.

"Der er mange, som vil have os. Stockholm er et godt alternativ," siger Bjørn Kjos til Di.se.