Norwegian banker konkurrenterne

På dagen, da flere flyselskaber offentliggør trafiktal for juni, giver det norske lavprisselskab Norwegian sine direkte konkurrenter læsterlige klø.

Foto: Rune Feldt Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Norwegian havde en passagervækst på 19 procent sammenlignet med juni sidste år. Samtidig fragtede selskabet 1,5 million passager, hvilket er rekordhøjt for nordmændene.

Til sammenligning fløj SAS 4,9 pct. flere passagerer i juni, mens Cimber Sterling havde 2 pct. færre med i luften. For SAS' vedkommende er der dog en naturlig forklaring på den lave vækst.

- Det skyldes, at SAS ikke lægger så mange nye fly i luften. Derfor er passagervæksten heller ikke så høj, når man ser på, hvordan konkurrenter som for eksempel Norwegian hamrer derudad. Jeg havde også regnet med mere fra SAS i juni, fortæller luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Og selvom Norwegian har sendt markant flere fly af sted fra landingsbanen, formår selskabet at fylde flyene op. Den såkaldte kabinefaktor lå i juni på 81 pct., hvilket igen er bedre end de direkte konkurrenter. SAS lægger sig dog tæt op ad med en kabinefaktor på 80,6 pct., mens Cimbers kabinefaktor var på 66 pct.

SAS er dog fortsat klart det største af selskaberne målt på passagerer. I juni fløj 2,6 mio. med SAS, 1,5 mio. med Norwegian og 192.793 med Cimber.