Norwegian afviser rabat for Dreamliner-erstatning

Tusindvis af danskere mister den »Dreamliner-oplevelse,« som Norwegian har markedsført sine USA-ture på, når selskabet i en periode i stedet indsætter erstatningsfly på ruterne. Men selskabet vil ikke udbetale kompensation til passagererne, og det er ikke i orden, mener Forbrugerrådet.

Det går stadig ikke flyvende med Norwegians Dreamliner-modeller. Fold sammen
Læs mere
Foto: CORNELIUS POPPE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dreamliner-balladen er langt fra slut for lavprisflyselskabet Norwegian. Selskabet må i en to måneders periode indsætte ældre Boeing 777-200 som erstatningsfly på de amerikanske ruter, og passagererne får dermed ikke glæde af den »rolige og friske flyvetur i en 787 Dreamliner – det mest moderne fly i verden,« som Norwegian har markedsført som »Dreamliner-oplevelsen.« Alligevel nægter selskabet at udbetale en kompensation for det svagere produkt med den begrundelse, at det er almindeligt for flyselskaber at indsætte erstatningsfly i perioder.

Det skriver branchemediet Check-in.dk.



Afvisningen får Forbrugerrådet Tænk op ad stolen.

»Hvis man er stillet et specifikt produkt i udsigt, og det leverede ikke svarer dertil, så vil der være mulighed for kompensation. Kvalitetsafvigelsen er væsentligt, da Norwegian har solgt flybilletten som en Dreamliner-oplevelse,« seniorjurist Mads Mølgaard Bräuner fra Forbrugerrådet, der opfordrer passagererne til at tage kontakt til enten Forbrugerklagenævnet eller Pakkerejseklagenævnet, alt efter hvilken rejse man har købt.


Sagen har allerede været taget op i Norge, hvor Transportklagenævnet i november afgjorde, at selskabet blev anbefalet at udbetale 10 procent i kompensation for den mistede komfort.Norwegian giver i forvejen passagererne fuld refusion, hvis passagererne ikke ønsker at rejse til USA, når »Dreamliner-oplevelsen« glipper.

Læs også: Analyse: Fremgang i den danske flybranche
Læs også: Analyse: SAS og 9 konkurrenter