North Media opjusterer trods resultatnedgang

Mediekoncernen der ejer Søndagsavisen fik et lidt bedre resultatet end ventet og skyldes primært udskudt implementering af reklameafgift,

Foto: Claus Bjørn Larsen

Mediekoncernen North Medias omsætning i de første ni måneder af i år androg 762,6 mio. kr. og er på niveau med det forventede. Det fremgår af selskabets regnskab onsdag morgen.

- Sammenlignet med den samme periode i 2012 var koncernens omsætning 49,3 mio. kr. eller 6 pct. lavere, primært på grund af den strukturelle markedsudvikling og forventningen om indførelse af reklameafgift, skriver selskabet.

Koncernens resultat af den ordinære primære drift (EBIT) blev på 33,7 mio. kr. år til dato.

- Resultatet er lidt bedre end ventet og skyldes primært udskudt implementering af reklameafgift, men også bedre resultat på Søndagsavisen og Ofir. Årsagen hertil er en kombination af højere dækningsbidrag og lavere faste omkostninger, forklarer selskabet.

Sammenlignet med de første ni måneder af 2012 er dette års resultat 43,1 mio. kr. lavere, hvilket forklares med lavere omsætning i FK Distribution, hvilket har reduceret resultatet med ca. 60 mio. kr., mens onlinesegmentet har forbedret resultatet med ca. 10 mio. kr.

Søndagsavisen købte pr. 1. november 2013 otte lokalaviser i hovedstadsområdet og bliver dermed den største bladudgiver i regionen med over en halv million aviser hver uge.

North Media opjusterer samtidig forventningerne til 2013 og venter nu en omsætning på 1025-1040 mio. kr. og et EBIT-resultat på 30-40 mio. kr.

Tidligere ventede selskabet en omsætning på 1000-1025 mio. kr. og et EBIT-resultat på 0-20 mio. kr.

Der er dog stadig usikkerhed om udsigterne.

- Forventningerne for 2013 er nu højere, men markedsudviklingen på flere af North Medias vigtige markeder er fortsat udfordrende og giver anledning til usikkerhed i vurderingen af de kommende kvartalers omsætnings- og resultatudvikling, skriver selskabet.

/ritzau/FINANS