Norsk TV-gigant skaber nyt stærkt DK4

Norske Telenor vil vise superligafodbold på DK4, der samtidig bliver spydspids i mediegigantens forsøg på at blive ny magtfaktor på det danske tv-marked. Et opkøb kan være lige om hjørnet.

Der var en lille tv-station blandt de store navne, da Divisionsforeningen kort før jul offentliggjorde, hvem der fra 2009 sidder på de attraktive rettigheder til danske fodbold. Norske Telenor har i samarbejde med DR sikret sig ret til to ud af seks ugentlige superligakampe, og hovedparten af kampene bliver vist på den lille tv-station DK4.

Samtidig lægger man hos Telenors datterselskab, Danmarks Digital TV (DDTV), ikke skjul på, at DK4 er en central brik i spillet om herredømmet på et dansk tv-marked i opbrud. Dermed tyder meget på, at DK4 står over for et gevaldigt løft i de beskedne markedsandele - og muligvis et norsk opkøb.

Brik i det store spil

DDTV er grundlagt med henblik på at gå efter rollen som kommerciel gatekeeper på det nye digitale tv-net, der går i luften, når det analoge signal fra landets sendemaster slukkes i efteråret 2009. Lykkes det DDTV at vinde udbuddet, skal virksomheden drive platformen i konkurrence med kabel-, satellit- og bredbånds-tv.

Derfor har selskabets danske bestyrelsesformand, Per Bendix, tidligere oplyst, at man er interesseret i at medvirke til, at der bliver skabt en ny stærk sports- og underholdningskanal, der kan drive platformen frem. Til Business.dk siger han nu, at han ser DK4 som denne kanal.

”Ja, sådan ser det ud nu. Vi har hele tiden sagt, at vi vil satse dansk, og det der kendetegner DK4 er, at man hele tiden har haft fokus på dansk tv. DK4 bliver en af spydspidserne i vores forsøg på at blive gatekeeper,” siger Per Bendix, men understreger, at DDTV ikke har planer om at købe DK4 eller andre tv-kanaler.

Per Bendix kunne for kort tid siden offentliggøre købet af DRs sportsrettigheder, der blandt andet tæller VM i fodbold og OL. Om disse rettigheder også skal aktiveres på DK4, vil han endnu ikke udtale sig om.

”Det er en mulighed, men endnu ikke afgjort. Vi er midt i en proces, og der er masser af ting, der endnu ikke er afklaret. Også med DK4,” siger Per Bendix.

Tavshed om opøb

Han understreger, at mens det er DDTV, der har købt DRs sports rettigheder, så er det moderselskabet Telenor, der har købt superligarettighederne. Om den aftale er første skridt i et decideret opkøb af DK4, har man ingen kommentarer til i Telenor.

”Den slags udtaler vi os af princip ikke om. Vi har lavet en langsigtet distributionsaftale med DK4, fordi det kan være med til at give nye abonnenter,” siger vice president, Erik Nord, med henvisning til, at DK4 blandt andet distribueres via Telenor-selskabet Canal Digital.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra DK4s grundlægger og ejer Stig Hasner, der i efteråret købte sin kanal tilbage. Men hans kommunikationschef Steen Andersen siger:

”Man kan jo forestille sig alt muligt. Avis- og TV-drift er et spil for forretningsmænd. Så hvis det giver forretningsmæssig mening, er det jo en mulighed.” Han afviser at kommentere sagen nærmere. Han giver til gengæld gerne udtryk for sine store forventninger til fremtiden.

”Det er en lykkelig situation, at vi kan lave aftaler, der går så lang frem i tiden som fodboldaftalen. Det har vi ikke været i stand til før. Samtidig er fodboldrettighederne de største rettigheder, vi har været i nærheden af, og det vil mangedoble vores andel af tv-seningen,” siger Steen Andersen.

DK4 er i dag ude i 1,35 mio. eller cirka halvdelen af landets husstande. Kanalen har netop forlænget med distributionsaftalen med YouSee (TDC Kabel TV) og vil dermed også i de kommende år have potentiel adgang til mere end en mio. husstande med kabel-tv.



Læs portrættet af DK4s grundlægger, Stig Hasner, i Berlinske Business i morgen.