Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Han har siddet i to og et halvt år, men jeg er sikker på, at han ikke er blevet to og et halvt år ældre - snarere mindst ti år. Det har nok været de værste to og et halvt år i den danske telebranche.«
Sådan vurderer teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, den tid, hvor Telenors topchef i Danmark, norske Jon Erik Haug, har bestyret selskabet, som han forlader 1. september for at blive ansvarlig for Telenors personaleudvikling på verdensplan.
Gjort mere for TDC end for Telenor
»Han har på mange områder gjort et ganske fornuftigt arbejde og var med til at få Telenor og Telia samlet om at dele mobilnet i Danmark. Men ud over at have mødt stor konkurrence på mobilmarkedet i Danmark har Jon Erik Haug i en periode haft en chef hjemme i Norge, som ikke forstod, hvad konsekvenserne af hendes beslutninger blev, selv om hun havde det overordnede ansvar for det danske marked,« siger John Strand.
Han refererer til daværende koncerndirektør med ansvar for de nordiske lande, Kristin Skogen Lund, som - da mobilkrigen rasede på sit højeste - til Berlingske Business gjorde det klart, at lavprisrebellen Onfone måtte gå planken ud og gå ned. Telenor ville ikke købe selskabet op, selv om Onfone brugte Telenors net i Danmark.
»Jon Erik Haugs chefer i Norge har nok gjort mere for TDC end for Telenor i Danmark,« konstaterer John Strand tørt med henvisning til, at TDC kort efter købte Onfone og flyttede alle kunderne til TDCs net.
Vant til færre medarbejdere
Den 50-årige Jon Erik Haug afløses 1. september af 38-årige Marek Slacik, som er tjekkisk født men siden 2009 har været markedsdirektør for Telenor i Serbien.
»Det serbiske marked er også benhårdt men samtidig markant anderledes end det danske. Til gengæld er Marek Slacik vant til at arbejde på et lille marked med mange selskaber. Derfor kender han behovet for at drive en virksomhed effektivt. Jeg vil formode, at medarbejderne i Telenor i Danmark fremadrettet vil høre, hvor mange kunder de havde i Serbien - og hvor få medarbejdere de havde,« siger John Strand.