Norsk discountkæde overhaler Netto

Den norskejede kæde Rema 1000 rykker forbi Dansk Supermarked discountkæmpe Netto på en række forskellige områder, viser undersøgelse.

Foto: Betina Garcia. ARKIV: Rema 1000 CEO Henrik Burkal til Berlingske Business om vækstplaner i 2014. I dag kan han glæde sig over flere gode takter i kæden af franchisebutikker. - Fotograferet 10. december 2013.
Læs mere
Fold sammen

Den norske kæde af franchisebutikker Rema 1000 bider nu Dansk Supermarkeds Netto-butikker i haserne og slår den danske discountkæde på en række parametre.

Det skriver Børsen, der citerer en analyse fra Retail Institute Scandinavia, der hvert år fremlægger detaljerede målinger om detailhandlen.

Analysen påpeger, at Rema 1000 sidste år voksede med 9,2 procent til en samlet omsætning på 14,3 milliarder kroner. Det står i kontrast til Netto, der må se stilstand i omsætningen, der landede på godt 20 milliarder kroner.



I 2015 nuppede Rema 1000 også det vigtige nøgletal om gennemsnitlig omsætning per kvadratmeter, skriver Børsen. Nu ligger Rema 1000 ni procent højere end Netto.

»Discount handler om at sælge omkostningseffektivt, så omsætningen per butik og per kvadratmeter er vigtige. Det handler om at få omkostninger ned i procenter, så vi kan sælge varerne billigt,« siger Rema 1000s topchef Henrik Burkal i en kommentar til Børsen.

Ifølge Dansk Supermarkeds pressechef, Mads Hvitved Grand, er analysen et udtryk for, at konkurrencen er hårdere end nogensinde.



Han siger samtidig til Børsen, at Netto fuldstændig indtager den position i Danmark, som supermarkedskæmpen gerne vil have. Her fremhæver han, at er vigtigere at have en omsætning, der sikrer god indtjening end at få omsætningen op.

Sidste år havde Netto 460 butikker, hvor af nogle af de ældre butikker er blevet erstattet af nye.

Rema 1000 havde sidste år en nettotilgang på 15 butikker til i alt 276 butikker ifølge Børsen.