Norsk angreb på SAS' guldæg

Norwegian Air æder sig hårdt ind på SAS' enemærker. Især guldkalven, rute-trekanten mellem København, Stockholm og Oslo, er under angreb fra lavprisselskabet.

Foto: Scanpix
Og opsigtsvækkende snupper nordmændene markedsandele samtidig med et kvartalsoverskud på 201 mio. kr., skriver dagbladet Børsen.

Det norske lavprisselskab Norwegian vinder kunder ved at udbyde billigere priser til de stadigt færre forretningskunder.

»Vi har forbedret vort produkt mellem Stockholm og København, da vi har øget antallet af frekvenser. På de to andre ruter (Oslo-København og Oslo-Stockholm, red.), har vi gradvist øget frekvensen og dér fået et bedre markedsgreb,« siger Bjørn Kjos, der er adm. direktør i Norwegian.

SAS skrev i forbindelse med trafiktallene i sidste uge, at den intraskandinaviske trafik er faldet 10 pct.- på årsbasis - i juni. Faldet er sket uden, at der er taget kapacitet ud i den vigtige triangel mellem København-Oslo-Stockholm og varsler ilde for det kommende kvartalsregnskab, der præsenteres til august.

Det bemærkelsesværdige er, at SAS i samme måned har haft tilbagegange på både indenrigsruter i Norge og Sverige og på de europæiske ruter, men her noteres det, at de tilbagegange er på linje med beskæringen af kapaciteten på ruterne.

»Det er åbenbart, at Norwegian tager passagerer, specielt på de ruter som vi har trukket os fra - hovedsageligt turistdestinationer. Men det jeg hører er, at vi ikke taber markedsandele på de intraskandinaviske ruter og på indenrigsruterne i Norge,« siger Claus Sonberg, der er kommunikationsdirektør i SAS og medlem af direktionen, til dagbladet Børsen.

Norwegian præsenterede tirsdag det bedste kvartalsresultat nogensinde med et overskud før skat på 245 mio. norske kr. (201 mio. kr.) - en forbedring på 330 mio. norske kr. (271 mio. kr.) i forhold til andet kvartal sidste år. Det flotte resultat skal formentlig sammenlignes med endnu et milliardunderskud i SAS i samme kvartal, da man her allerede har hensat 1 mia. svenske kr. til reorganiseringer og samtidig tager kæmpe tab på sin langrutetrafik.

Herudover har Norwegian haft en imponerende passagerfremgang på 19 pct. til 2,8 mio. passagerer og samtidigt formået at holde belægningsprocenten i flyene på 78, hvilket er udtryk for, at selskabet formår at holde på sine passagerer.

»Mens passagertrafikken generelt både i Norge og Europa går ned, har Norwegian solid vækst. Vi oplever, at passagererne i stadig større grad vælger os, og det skal vi arbejde hårdt for at gøre os fortjent til også fremover,« siger Bjørn Kjos.