Nordmændene amok i Tesla-rus

Det går »kjempefint« for salget af elbiler i Norge. Teslas Model S står til at slå alle rekorder for nyregistreringer, men det kan koste statskassen dyrt.

Foto: DANIEL REINHARDT. Salget af el-bilen Tesla Model S går strygende i Norge.
Læs mere
Fold sammen
»Oppe i Norge, der kørte en Tesla.«

Mens danskernes interesse i el-biler er yderst begrænset, er de vilde med de miljørigtige køretøjer på den anden side af Skagerrak. I modsætning til herhjemme kører elbil-salget derudad, godt hjulpet på vej af en momsfritagelse og gratis parkering i Oslo. Glæden ved de summende biler kulminerer foreløbig i denne måned, hvor luksus-el-bilen Tesla Model S ser ud til at slå tidligere rekorder for månedlige indregistreringer i Norge.



Det skriver erhvervsmediet Dagens Næringsliv.

Selvom det officielle statistikker ikke offentliggøres før torsdag, afslører forskellige internetfora, at antallet af Tesla-nyregistreringer i marts skal have passeret 1300. Den hidtidige rekordholder er Subaru Forester, der i december 2006 blev indregistreret 1328 gange. Til sammenligning blev der solgt 647 elbiler i Danmark sidste år.

I 2013 har Tesla hidtil været det niende mest populære bilmærke, foran Skoda og Mercedes, men med marts-boomet ser de amerikanske elbiler ud til at hoppe ind i årets top-tre med en markedsandel på næsten 10 procent. Godt for klimaet, men skidt for statskassen. Med bilernes momsfritagelse vil et realistisk elbil-salg på 12.000 i år nemlig betyde tabte momsindtægter for en milliard norske kroner, siger Robert Næss, der er investeringsdirektør i norske Nordea Investment Management.



»Jeg synes, det (afgiftsfritagelsen .red) er helt forkert, for egentlig er bilafgifter perfekte afgifter. Mange køber bil for at få end finere bil end andre, hvilket egentlig er en genial måde at få folk til at betale mere skat på - og det er en frivillig skat. Det er rigtig synd, at systemet udvandes, eftersom samfundet har brug for de penge,« siger Robert Næss til Dagens Næringsliv.

Den norske stat, der profiterer stærkt på salg af olie, mister altså omvendt indtægter på salg af el-biler.