Nordisk luftkrig om flyruter til Boston

Islandske Wow Air står for næsten hver fjerde danske tur til Boston, men inden længe får de ny konkurrence fra SAS og Norwegian, der begge har annonceret direkte fly fra København.

Wow Airs stifter og direktør Skúli Mogensen er ikke bange for konkurrence på ruten til Boston.
Læs mere
Fold sammen

Det lille islandske lavprisselskab åbnede ruten fra København til Boston via Keflavik i april og har siden sat sig solidt på det marked.

Wow Air flyver i dag med daglige afgange mellem København og Island og seks ugentlige afgange videre til Boston. Ifølge selskabet rejste 22 procent af de rejsende til Boston i august med Wow Air, og den markedsandel har flyselskabet ikke tænkt sig at opgive til SAS og Norwegian.

»Jeg ser ikke et problem i større konkurrence, for vores erfaring er, at vi ikke kannibaliserer på hinanden. Vores erfaring er, at når vi kommer ind på en ny rute, så udvider vi markedet, fordi vi ligger i et billigere prisleje end de fleste andre. Det betyder, at folk, der normalt ikke vil have råd til at flyve, nu kommer afsted, og at andre kan flyve oftere. Det samme vil ske her. Det er forskellige passagerer, vi henvender os til,« siger Skúli Mogensen.

Den islandske rigmand medgiver at direkte ruter vil lokke en del kunder. Til gengæld er han overbevist om, at Wow Air vil kunne underbyde alle andre på prisen. Wow Air er lige nu direkte konkurrent med Iceland Airl, der også flyver fra København til Boston via Keflavik-lufthavnen på Island.

»Vi har en omkostningsstruktur, der er markant lavere end de andre. Kombineret med, at man ikke betaler for andet end det, man gerne vil have, betyder det, at vi kan tilbyde de laveste priser. Desuden er der mange, der gerne vil gøre brug af en pause til at strække benene halvvejs eller til at tage et stopover med et par dage på Island,« siger han.

Et pristjek foretaget af Berlingske Business har dog tidligere vist, at prisen over Atlanten med Wow Air hurtigt løber op, hvis man skal have bagage med om bord.

Ud over Boston flyver Wow Air til Washington, Toronto og Montreal i Nordamerika og 16 forskellige destination i Europa. På længere sigt er Skúli Mogensens plan, at gøre Island til et langdistanceknudepunkt mellem Europa og USA.

»Det er tydeligt, at lavprismodellen fungerer rigtig godt på langdistance, og Island ligger perfekt til at være knudepunkt mellem Europa og Nordamerika. Vores erfaringer er, at folk ikke har noget imod en lidt længere rejse med et stop på vejen, hvis prisen er rigtig.«