Nordisk Film skriver nyt manuskript til sin forretning

Det er ikke kun i filmstudierne i Nordisk Film, at der er drama og spænding om næste afsnit. Forretningen Nordisk Film er udfordret af nye aktører som filmtjenesten Netflix og et kraftigt fald i DVD-salget, men Danmarks ældste filmselskab har skrevet et lovende manuskript til sin forretning.

Foto: Simon Skipper. Som direktør for Nordisk Film siden 2008, har Allan Hansen gennemført en turnaround af det 100 år gamle filmselskab, som nu er ved at blive gearet til yderligere vækst med et nyt og fjerde forretningsben.
Læs mere
Fold sammen

Målt på omsætning er corporate glimmer over Nordisk Film.

Virksomheden, der årligt omsætter for 3,4 milliarder kroner, ligger på en stille sidevej i Valby, hvor nærmeste nabo er et yndigt rødmalet byhus, hvis ejer reklamerer med »slibning af plæneklippere«.

Selv har Nordisk Film til huse i omkring 15 bygninger. Bygningerne varierer i alder, størrelse og udformning og ligger spredt over et større område, hvor man det ene øjeblik får en oplevelse af filmstudier, men rundt om det næste hjørne får associationer til kolonihave eller landsby. Den ældste bygning er verdens ældste filmstudie bygget i 1911.

Den administrerende direktør for Nordisk Film, Allan Hansen, viser hjemmevant rundt. Alle lader til at kende ham, for jævnligt lyder der et »hej Allan«. Men Allan Hansen har også været her længe. Sidste år havde han 25 års jubilæum i Nordisk Film, hvor han i 1989 blev ansat som IT-manager. Stemningen i huset er uformel, og man ser ingen mænd med slips og jakkesæt.

»Hvis man ser nogen med slips her, så er det typisk, når vi har besøg af vores revisorer,« siger Allan Hansen.

Den 48-årige bornholmer har siden 2008 stået i spidsen for Nordisk Film, hvor alt på en måde er ved det gamle og så alligevel slet ikke. Nordisk Film har stadig rødderne solidt plantet i sit udgangspunkt: Filmproduktion, filmdistribution og biografdrift. Men Nordisk Film er også andet og mere end det.

Nordisk Film henter eksempelvis næsten en fjerdedel af sin omsætning fra salget af Sonys succesrige PlayStation-konsoller med tilhørende spil. Nordisk Film har distributionsrettighederne til Norden og Baltikum. Og så har Nordisk Film også såkaldte new business-initiativer, som filmselskabet har store forventninger til. Eksempelvis salg af digitale annonceskærme til lufthavne.

Men det er også nødvendigt med nye forretningsområder i en tid, hvor den digitale verden suger omsætning ud af den gamle filmproducent, og hvor nye digitale aktører som filmstreamingtjenesterne Netflix og HBO har snuppet en del af markedet for film.

Til gengæld er der også masser af digitale forretningsmuligheder for en gammel virksomhed som Nordisk Film, hvis virksomheden spiller sine kort rigtigt. Og så er der også stadig uudnyttede muligheder i noget så tradtionelt som en tur i biografen.

Fra røde til sorte tal

Da Allan Hansen i december 2008 tog over som direktør for landets største og ældste filmselskab, havde Nordisk Film næsten uafbrudt i mere end 20 år haft røde tal på bundlinjen. Opgaven var at få indtjeningen i vejret.

Allan Hansen fokuserede forretningen ved at frasælge Nordisk Films TV-produktion og musikforretning, som samlet omsatte for omkring 500 millioner kroner.

Sammen med direktørkredsen igangsatte Allan Hansen også et spareprogram, der reducerede de årlige omkostninger med 100 millioner kroner. Og endelig søsatte han en mere nordisk strategi, som betyder, at Nordisk Film i dag har en milliardomsætning i Norge, Sverige og Finland.

Omsætningsmæssigt er status her godt seks år efter, at Allan Hansen tiltrådte, at Nordisk Film har indhentet den omsætning, som de frasolgte dele genererede, og nu ligger på samme niveau som før frasalgene i 2009. Samtidig er driftsresultatet væsentligt styrket.

Snart slut med DVDer

En flad omsætningsudvikling er normalt ikke gode nyheder, men hos Nordisk Film skal resultatet ses i lyset af, at virksomheden – ud over frasalgene – de seneste to år har mistet 200 millioner kroner i omsætning, fordi markedet for DVD-film falder voldsomt. I 2012 solgte Nordisk Film DVDer for 430 millioner kroner på nordisk plan. Sidste år landede DVD-omsætningen på knap 220 millioner kroner, og snart er der ikke mere salg i DVDer.

»Filmtjenester som Netflix og Block-buster erstatter DVD-markedet på længere sigt. I 2018 forventer vi ikke længere at sælge DVDer,« siger Allan Hansen.

Et marked på op imod en halv milliard kroner falder altså væk i løbet af bare fem år. Et forrygende salg af PlayStation har derfor i flere år været et godt plaster på såret. Men PlayStation har måske toppet og redder ikke Nordisk Film på langt sigt. Nordisk Film står på hovedet for at finde digitale, alternative afsætningskanaler, blandt andet ved at lave sine egne niche-filmstreamingtjenester som Dansk Film Skat med gamle danske film og Min Bio med kvalitetsbørnefilm, men det er et ulige kapløb mod tiden.

»Selv om vi er på vej til at få opbygget nye digitale forretningsmodeller til filmdistribution, får vi aldrig erstattet det her,« siger Allan Hansen.

Men at tjenester som Netflix skulle fravriste Nordisk Films position som den førende distributør af film i Norden er ikke et scenarie, Allan Hansen frygter. Nordisk Film sidder på en række distributionsrettigheder i Norden ved at være producent, medproducent eller medinvestor på en lang række film. Det giver virksomheden et stærkt værn mod aktører som Netflix.

Ifølge Allan Hansen har Nordisk Film et »fingeraftryk« på en tredjedel af alle de film, der produceres i Norden. Men Nordisk Film medfinansierer også en stribe Hollywood-produktioner, som giver Nordisk Film distributionsrettigheder til filmene i Norden. Både til visning i Nordisk Films egne 36 biografer i Danmark og Norge, men også til digital distribution. Nordisk Film investerer årligt 300-400 millioner kroner i lokale og internationale filmproduktioner for at have et tilstrækkeligt stærkt katalog af film med tilhørende distributionsrettigheder. Men Nordisk Film kan formentlig også holde Netflix fra døren, fordi det for de fleste filmselskaber er den bedste forretning at dele rettighederne op, da der er flere indtjeningsmuligheder igennem distributionskæden.

»Vi er bedre til at kapitalisere på potentialet i Norden end Netflix er, fordi de kun har ét outlet. Vi kan sælge en film i biografen, på DVD, til video-on-demand på nettet og endelig til TV. Det er først efter TV, at en film kommer på Netflix,« siger Allan Hansen.

Netflix og andre streamingtjenester kan derfor også være potentielle kunder for Nordisk Film, som da også allerede har lavet de første aftaler med Netflix og HBO.

Vækstmål og showcase

Set i lyset af Nordisk Films udfordringer med det faldende DVD-salg er det måske lidt overraskende, at Nordisk Film har et langsigtet mål om en omsætning på fem milliarder kroner om tre-fire år. For det betyder, at Nordisk Film i gennemsnit skal lægge en halv milliard kroner til omsætningen hvert år frem til 2017-2018.

»Det kræver, at vi lykkes med vores nye initiativer, for den vækst kan vi ikke generere ud af vores eksisterende forretning. Det skal nogle af vores new businesses være med til at drive, men vi skal også blive ved med at styrke os på nogle af de forretninger, vi allerede har, særligt film og biografer,« siger Allan Hansen.

Han venter, at nye forretningsområder i 2016-17 vil generere en omsætning på en milliard kroner om året. Det er blandt andet digitale forretninger som Billetlugen.dk og Gavekortet.dk, hvor sidstnævnte også har potentiale til at blive udbredt til Norge, Sverige og Finland. Men også forretningsområdet Airmagine har Nordisk Film store forventninger til. Det er netop lykkedes Nordisk Film at bryde ind på markedet for outdoor-reklame for næsen af de etablerede udbydere ved at lave en aftale med Københavns Lufthavn om opsætning af omkring 500 digitale reklameskærme i lufthavnen, hvor annoncører kan skræddersy deres reklamer til de rejsende på de enkelte afgange.

Stor viden om målgrupper

Den aftale kom i stand, fordi Nordisk Film har en stor viden om målgrupper fra datterselskabet Dansk Reklamefilm, som kunne omsættes til en teknologi, der kan interface med den store viden, lufthavnen har om trafikken og de rejsende i lufthavnen.

»Københavns Lufthavn er den første lufthavn i Europa, som har lavet en 100 procent digitalisering af reklamesøjlerne. Det er en showcase for hele Europa, og hvis det bliver en succes, er det en af de forretninger, vi kan skalere,« siger Allan Hansen.

Men også biografmarkedet rummer vækstmuligheder. Nordisk Film tror så meget på det investeringstunge forretningsområde, at virksomheden har renoveret en del biografer, men også bygget nye. Senest i Næstved, til august i Field’s og næste år i Aalborg, Køge og Frederikssund.

»Selv i en digital verden kvitterer folk for den unikke oplevelse, en biograf kan give. Derfor har vi valgt, at biografer skal være en af hjørnestenene i vores strategi. Det er en lokal position, som er meget svær at erstatte. Vi tror ikke, at der kan komme tjenester fra Google eller Facebook, som kan elimere den betydning, biografer har i underholdningsuniverset,« siger Allan Hansen, der venter, at 2015 bliver det bedste biografår i 30 år.

Nordisk Film har købt biografer i Norge, og Nordisk Film er parat til at købe flere biografer i Norden for at styrke sin position og imødegå den konsolidering af biografmarkedet, som i øjeblikket finder sted i hele Europa.

Trods de omsætningsmæssige udfordringer er det i Allan Hansens regeringstid lykkedes at hæve overskudsgraden en smule til 6,2 procent i 2014. Egmont-koncernen, som Nordisk Film er en del af, offentliggør ikke regnskaber for de enkelte divisioner, men Allan Hansen lader forstå, at resultatet nu er i plus, og at 2014 driftsmæssigt var det bedste år nogensinde. Men indtjeningen skal yderligere i vejret.

»Selv om vi har et omsætningsmål på fem milliarder kroner, er det i virkeligheden den vedvarende forbedring af vores bundlinje-resultat, vi er fokuseret på,« siger Allan Hansen.

Han kunne godt hente lidt ved at flytte Nordisk Film ud af de hyggelige og historiske, men også nogle gange ineffektive bygninger på Mosedalvej i Valby. Men så ville meget af det, der ikke kan gøres op i penge, risikere at gå tabt: Stemningen, inspirationen og det kreative miljø, der vokser ud af det lidt Klondyke-agtige område.

»Vi har regnet på, hvad vi kunne spare ved at flytte til mere praktiske lokaler på Køge Landevej, men det bliver ikke på min vagt, at vi gør det,« siger Allan Hansen.