Nordisk Film runder milliardinvestering i computerspil

Underholdningskoncernens sjette investering på at blive stor i spilverdenen sker i svenske Raw Fury.

Jonas Antonsson, som er administrerende direktør for og medstifter af det svenske computerspilfirma Raw Fury, får nu Nordisk Film ind som medejer. Fotos: Nordisk Film Fold sammen
Læs mere

Den danske film- og underholdningskoncern Nordisk Film skyder endnu 36 millioner kroner i at blive stor på spilområdet ved at blive medejer af den svenske computerspilvirksomhed Raw Fury.

Dermed har Nordisk Film Games nu på to år investeret omkring en milliard kroner i seks forskellige, nordiske spilvirksomheder, oplyser koncernen. I 2016 satte Nordisk Film sig for at blive en stor aktør på spilområdet i Norden.

Raw Fury er stiftet i 2015 og har blandt andet dansk-islandske David Helgason, som har grundlagt den danske spilgigant Unity Technologies, i ejerkredsen. Raw Fury har 16 ansatte i Sverige, Storbritannien og USA. Selskabet udgiver computerspil fra uafhængige spiludviklere og overtager altså ikke rettighederne til de enkelte spil men har til opgave at få dem ud til så stort et publikum som muligt. Blandt titlerne er »Kingdom«-serien, og kommende spil bliver »Sable«, »Bad North« og »The Last Night«, oplyser Nordisk Film Games.

Seks selskaber er nu under paraplyen

Nordisk Film Games er nu eneejer af svenske Avalanche Studios og har minoritetsposter i svenske Starstable Entertainment samt i de danske computerspilselskaber Reto Moto, Flashbulb Games og Multiverse.

Raw Fury får Martin Walfisz, seniorpartner i Nordisk Film Games, og Mikkel Weider, der er administrerende direktør for Nordisk Film Games, med i sin bestyrelse.

Nordisk Films koncerndirektør, Allan Mathson Hansen, forklarede i maj til Berlingske, hvorfor spilinvesteringerne er så vigtige:

»Hvis spil kan blive lige så stort som film, har vi absolut nået succeskriteriet! Men vi har lavet film i 100 år. Det interessante er, at underholdningskategorien ligger rigtigt godt til vores kompetencer. Vores overordnede strategi er at vokse med den moderne forbruger, og den moderne forbruger bruger rigtigt meget tid på TV-serier, sociale medier og spil. Særligt på spilmarkedet har vi mulighed for at gribe efter væksten - og så er der et rigtigt stærk, lokal spilindustri i Norden,« sagde han.