Nordisk charmeoffensiv i Cannes

TV-stationer, medieselskaber og producentforeninger i de nordiske lande er gået sammen om et fælles, nordisk fremstød ved den store TV-messe, MIPTV, i sydfranske Cannes i april.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. TV2 ´s logo. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Flere end 20 af Nordens førende TV-stationer, producenter, distributører, kreative udøvere og digitale mediepionerer sætter fokus på Norden ved den kommende MIPTV-messe, der afholdes 11.-15. april i sydfranske Cannes.

Initiativet har fået navnet »Focus on the Nordics«.

Fra Danmark deltager både TV 2 og DR, de nordiske afdelinger af MTG og Discovery Networks, Producentforeningen samt film- og produktionsselskaber, som arbejder i flere nordiske lande.

»For TV 2 er det både glædeligt og naturligt at være med i et nordisk mediefremstød over for resten af verden på et tidspunkt, hvor vi i de nordiske lande opleves som meget attraktive samarbejdspartnere for udenlandske selskaber,« siger TV 2s programdirektør Anne Engdal Stig Christensen.

»Focus on the Nordics« etablerer en pavillon på messen, hvor der bl.a. skal gennemføres en række konferencer og netværkstilbud.

De forskellige sessions vil bl.a. fortælle baggrunden for, hvordan den relativt lille nordiske medieindustri er blevet en betydende aktør på det globale marked og er omgærdet af enorm interesse på f.eks. dramaområdet.

»Focus on the Nordics« er etableret, fordi Norden kan fortælle en historie, som den globale industri er interesseret i at høre. Siden midten af 1990erne har de svenske, danske, norske og finske kreative industrier produceret en lind strøm af friske og originale dramaer, formater og web-koncepter,« siger Annie Wegelius, tidligere programdirektør hos det svenske SVT, der er en af hovedkræfterne bag Focus on the Nordics.

»Fordi den digitale revolution kom tidligt til vores region, er vi godt forberedt på næste generations forbrugeradfærd og dens anvendelse af teknologi. Samtidig opererer vi i et brutalt konkurrencepræget marked, hvor budgetterne er små, og forventningerne fra det veluddannede publikum er høje. Det gør Norden til et interessant område at afprøve ideer og formater i – og et sted, hvor man kan tage kreative risici,« tilføjer hun.