Nordhavn vokser med 140 fodboldbaner

København viderefører århundredelang tradition, når Nordhavn vokser ud i Øresund. En kæmpe krydstogtkaj er klar allerede næste sommer, og samlet skal Nordhavn bebygges for 70 milliarder kroner og får egen metro

Foto: Foto af Ole Malling/By & Havn
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I blæsende vintervejr er entreprenørmaskiner fra blandt andre Per Aarsleff netop gået i gang med at udvide Nordhavn på Østerbro med en kvadratkilometer – eller næsten 140 fodboldbaner – ud i Øresund.

I alt 18 millioner kubikmeter jord fra blandt andet metrocityringen skal frem til 2022 sikre hovedstadens største opfyldning, siden det meste af Vestamager blev inddæmmet under Anden Verdenskrig.

Se også billederne: Nordhavnen vokser og forvandles

Opfyldningen bliver efter planerne et vigtigt skridt mod, at Nordhavn i 2050 er en kæmpe bydel med 40.000 arbejdspladser og et lignende antal indbyggere. Nordhavn, som i dag ligner et klondyke med erhvervshavn, småindustri og store ubenyttede arealer, skal give sit bidrag til, at København frem til 2025 kan byde 100.000 nye indbyggere velkommen.

»Dem skal vi have skabt plads til med nye store boligområder. Nordhavn skal som en ny, levende og bæredygtig bydel huse op mod halvdelen af byens nye indbyggere og erhverv,« siger overborgmester Frank Jensen (S) til Berlingske Business Ejendomme.

Pengemaskine

Med landindvindingen har udviklingsselskabet By & Havn, ejet af staten og Københavns Kommune, opfundet noget nær en pengemaskine.

Anlægsbudgettet lyder på 800 millioner kroner, men samtidig får By & Havn indtægter fra bygherrer, der skal af med jord - og med tiden skal arealerne sælges.

I første omgang leverer metrocityringen og Nordhavnsvej-arbejdet hundredetusinder af jordlæs. Senere ventes jord fra andre anlægsarbejder og byggerier.

En del af opfyldningen sker med forurenet jord, som bliver indkapslet.

En af de første synlige milepæle bliver en kæmpe krydstogtkaj på østsiden af det opfyldte areal. Den skal stå klar til sæsonen i forsommeren 2013 – godt en kilometer lang og 70 meter bred. Året efter skal terminal- og servicebygninger stå klar til de enorme skibe, der udgør en stigende indtægtskilde for hovedstaden.

Kajen skal aflaste og delvis erstatte Langelinie og ventes at blive et populært udflugtsmål med udsigtstårn.

Den eksisterende container- og erhvervshavn flytter om nogle år nordpå til det nye område, som skal udbygges i etaper. Der er foreløbig kun løse planer for opfyldningen, som også får boliger, butikker, erhverv, institutioner og rekreative områder.