Norden-topchef: Vi kommer fornuftigt ud af vanskeligt kvartal

Det var ikke flotte tal, som D/S Norden kunne præstere i tredje kvartal 2014, hvor rederiet måtte kæmpe med et fortsat svagt tørlastmarked.

Norden havde i tredje kvartal avancer fra skibssalg på 0,3 mio. dollar mod et nul på den post i tredje kvartal 2012. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sammenligner man med analytikernes estimater og udviklingen i det underliggende tørlastmarked, klarede rederiet sig dog ikke så skidt endda.

Tørlastdivisionen kom ud af tredje kvartal med et tab på den primære drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 16,2 mio. dollar. De fire analytikere, som havde givet estimater herfor, ventede et tab på 14 mio. dollar, eller næsten som det faktiske resultat, viser estimater indsamlet af SME Direkt.

Norden kan i øvrigt fortælle om en timecharter-indsejling, der lå 7 pct. over de gennemsnitlige etårige timecharter-rater og 55 pct. over de gennemsnitlige spotrater fra Baltic Exchange.

- Det har været et uhyre vanskeligt kvartal, men vi føler, at vi er kommet nogenlunde igennem. Selvom tallene ikke er prangende, er de som forventet, siger koncerndirektør Martin Badsted.

- Det skal ses på baggrund af et marked, som har udviklet sig svagere end ventet, og den primære årsag til det er Kina. Mens Kinas vækst i importen på nuværende tidspunkt sidste år lå på omkring 20 pct., har den de seneste tre måneder ligger på minus 2 pct. Det er første gang siden finanskrisen, at vi ser negative vækstrater i den kinesiske import, fortsætter Martin Badsted.

Allerede ved halvårsregnskabet talte Norden om begyndende svaghedstegn i transporten af kul til Kina, og det billede er ikke blevet bedre. Tværtimod. Kinas kulimport er i tredje kvartal faldet med 22 pct. i forhold til samme periode sidste år, og noget tyder ifølge koncerndirektøren på, at det ikke kun er Kinas import, der viser svaghedstegn, men ligeledes importen til Europa og til dels også Japan.

- Derfor er der noget, der kunne tyde på, at i år måske bliver det første i 20 år, hvor vi kommer til at se en faldende samlet kultransport globalt set, forudsiger Martin Badsted.

Midt i en vanskelig tid glæder Martin Badsted sig over, at rederiet havde positive pengestrømme fra driften på 9,5 mio. dollar i tredje kvartal. Udviklingen skal ses i lyset af, at rederiet har arbejdet hårdt med sin arbejdskapital og sørget for at få kradset pengene ind noget hurtigere, samtidig med at Norden er fortsat med at reducere aktivitetsniveauet af de korttidsindbefragtede skibe.

Processen, som Norden startede tidligere på året, betyder, at antallet af korttidsindbefragtede skibe er reduceret med 26 pct. siden første kvartal. Det samlede antal skibe i den aktive flåde er reduceret fra 280 ultimo første kvartal til 255 ultimo andet kvartal og 241 ultimo tredje kvartal.

- Vi har også arbejdet med vores funding. Vi har jo et nybygningsprogram, og selvom vi egentlig har kassebeholdningen til at betale det, arbejder vi selvfølgelig også med at have bankfaciliteter klar. Hvis man lægger likvider og uudnyttede kreditfaciliteter sammen, har vi for 675 mio. dollar i beredskab. Det er vi rigtigt godt tilfredse med, da vi også har plads til, at vi kan udnytte nogle af de muligheder, der formentlig vil opstå i sådan et meget svært marked, siger Martin Badsted.