Norden kæmper om købedygtige kinesiske turister

Dansk turisme er kommet godt i gang i 2016 efter nogle magre år, men konkurrencen er hård, viser nye tal.

Kinesiske turister ved Den Lille Havfrue Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Dansk turisme er ved at komme tilbage på sporet efter flere års fald i markedsandele.

Og her er de kinesiske turister vigtige, mener Lise Lyck, som er økonom, turismeekspert og ekstern lektor ved CBS Handelshøjskolen i København.

- De kinesiske turister er vigtige for Danmark for at få en indtjening og gang i samhandlen. De er naturligvis ikke kun vigtige for Danmark, men for turismen i hele verden, fordi de er købedygtige med lyst til at rejse ud, se og opleve ting, siger hun.

Kineserne er det folk, som samlet bruger flest penge på udlandsophold. Dermed har kineserne ifølge Dansk Industri (DI) overhalet amerikanerne.

Af samme årsag har mange lande opdaget vigtigheden af væksten i antallet af kinesere, der rejser udenlands, fordi det gør dem til et attraktiv marked for turisme.

Også i Norden er konkurrencen om de købedygtige kinesiske turister hård, og nye tal fra DI viser, at Danmark halter bagefter.