Norden holder store skibe klar til optur

D/S Norden satser benhårdt på en forbedring af markedet for de store skibstyper i tørlast ved at holde sine skibe åbne.

D/S Nordens topchef Carsten Mortensen (th.) holder sine skibe klar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen
Håbet om bedre fragtrater hænger ikke mindst sammen med malmudvidelser hos de store mineselskaber, som ventes at trække fragtraterne op for både Capesize og Post-Panamax.

Det forklarer Nordens administrerende direktør, Carsten Mortensen, der fortæller om forwardpriser, der lige nu indikerer rater for de store Capesize-skibe på 19.000 dollar om dagen for fjerde kvartal. Det er en betydelig stigning i forhold til gennemsnittet for andet kvartal på 6200 dollar om dagen i spotmarkedet

»Generelt kan man sige, at når kapacitetsudnyttelsen er meget dårlig, har man ikke mulighed for at få de her spikes (rateopsving, red) i markedet. Og når man kan se sådan en reaktion ud i den nære fremtid, er der noget, som tyder på, at der måske er en smule bedre balance. Der er i hvert fald nogle forventninger i markedet, og det er smukt, når vi ligger åbne med alle vores Capesize og Post-Panamax skibe for fjerde kvartal,« siger Carsten Mortensen og vender blikket mod årsagen til de stigende rater i forwardmarkedet.

»Det handler om, at meget af den produktion, som skal starte op hos de store mineselskaber, kommer i gang fra nu af og i løbet af de næste seks måneder,« siger Carsten Mortensen til Ritzau Finans.

Efterspørgslen og råvarepriserne har været høje, men behovet for at få opbygget den infrastruktur, som skal håndtere den øgede malmproduktion, har været en flaskehals og dermed en begrænsende faktor, er meldingen. Nu er mineselskaberne dog klar til at sætte ny kapacitet for 200 mio. ton om året i drift.

Carsten Mortensen fortæller, at australske BHP Billiton netop nu starter produktionen fra Jimblebar Mine, der har en kapacitet på 40 mio. ton jernmalm om året. Desuden indleder Rio Tinto og Fortesque Metals FMG nye produktionsfaciliteter med en kapacitet på henholdsvis 70 og 40 mio. ton. Endelig er der den brasilianske minekæmpe Vale, som efter fire-fem år uden udvidelser starter ny kapacitet på 52 mio. ton.

»Det er 200 mio. tons malm, som ser ud til at komme ind i markedet, og de store skibe sejler primært med kul og jernmalm,« siger Carsten Mortensen, der forudser, at meget af den nye malmproduktion vil ende i Kina.

»Det er klart, at man i vid udstrækning vil efterspørge det her i Kina, og kineserne vil formentlig også substituere meget af den lokale produktion, som er meget ineffektiv,« forklarer Nordens øverste chef.

Mens jernmalmen fra Australien og Brasilien har et jernindhold på 60 pct. eller mere, er jernindholdet for kinesisk jernmalm helt nede på 10-15 pct. Det gør det meget mere energirigtigt at importere malmen.

»Desuden devaluerer mange deres valuta, men det gør kineserne ikke, hvorfor renminbi styrkes lige nu. Det gør det billigere for kineserne at importere, samtidig med at det er mere energieffektivt (at importere jernmalmen, red). Det er en af de ting, som er meget positive lige nu,« siger Carsten Mortensen.