Norden gearer op på spotmarkedet i tørlast

Som et af verdens ældste rederier har Norden en lang tradition for at eje sin egen flåde. Køb og salg af skibe har gennem hele Nordens 140 år lange historie været en vigtig del af forretningsmodellen, skriver branchemediet Søfart.

Foto: Iris. Fold sammen
Læs mere

Nordens nye tørlastchef, Christian Vinther Christensen, har dog sat en ny kurs for det børsnoterede rederi.

- Vi skal vokse markant fra i dag, hvor vi driver omkring 250 skibe. Det kan man gøre enten ved at købe mange flere skibe - men det er ikke den vej, vi skal gå - eller ved at øge vores tilstedeværelse i operatørdelen. Det er den strategi, jeg skal eksekvere på, og vi er allerede godt i gang, siger Christian V. Christensen til Søfart.

Han fortæller, at Norden er i færd med at gennemgå en hastig transformation, hvor målet er en markant forøgelse af operatøraktiviteten i det børsnoterede rederis største division, tørlastforretningen.

Fremover satser rederiet på at indbefragte skibe i en kortere periode - eller blot til en enkelt rejse - for at udføre transportopgaven for kunden. Indtjeningen består så af forskellen mellem kundens betaling for transporten og Nordens udgift til at leje skibet.

Den nye strategi skal medvirke til at sikre en bedre bundlinje hos Norden, som i de seneste tre år samlet set har bogført et underskud på 825 mio. dollar (knap 5,5 mia. kr.) i sin tørlastforretning blandt andet som følge af store nedskrivninger og hensættelser.