Norden-chef ser lys forude

Efter et par meget svære år lufter rederiet Norden nu en spæd optimisme omkring de kommende år. Ikke alle deler dog optimismen.

»2013 er et svært år. Det er et investeringsår og ikke et indtjeningsår,« siger Carsten Mortensen, administrerende direktør i rederiet Norden. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Der er stor usikkerhed om udviklingen på shippingmarkederne, der de seneste år har været så udfordrede, at mange rederier – også danske – er kommet i problemer. Trods et nyt underskud for rederiet Norden i onsdagens halvårsregnskab skruer rederiet nu op for optimismen.

»Det er udfordrende tider. Der er en pukkel af skibe, som skal arbejdes væk, men efterspørgslen er sådan set ganske fornuftig, og der er flere gode tendenser for efterspørgslen. Vi tror derfor, at skibene kan finde arbejde, og den spæde optimisme handler om, at efterspørgslen sådan set er o.k. Det ændrer ikke ved, at 2013 er et svært år. Det er et investeringsår og ikke et indtjeningsår,« siger Carsten Mortensen, administrerende direktør i rederiet Norden. Efter et underskud i 2012 på mere end 1,6 milliarder kroner har de første seks måneder af 2013 vist en bundlinje, der bløder med knap 200 millioner kroner. Det skyldes først og fremmest et overudbud af skibe til fragt af tørlast som korn, kul og jernmalm som følge af en voldsom tilgang af den slags skibe til verdenshavene de seneste år.

Masser af kapital til nye skibe

Norden har i modsætning til de fleste konkurrenter fortsat godt med kapital på kistebunden – ca. 2,7 milliarder kroner – og selskabet har brugt krisen til at købe nye skibe til attraktive priser. Sidste år ekspanderede Norden stort inden for tankskibe, mens der i år er købt massivt op af tørlastskibe.

»Vi har fået nogle supergode skibe og har en ung flåde med en gennemsnitsalder for tørlastskibene på 3,9 år ved årets udgang, så vi er relativt optimistiske omkring fremtiden. Og vi har rigelig kapital til at agere i markedet,« siger Carsten Mortensen. Aktieanalytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier mener, at Norden har ageret fornuftigt i det svære marked og deler rederiets vurdering af, at der er lysere tider forude.

»Norden står godt rustet til fremtiden med en ung og brændstofeffektiv flåde og sunde finanser. Selskabet har brugt de svære år til at købe skibe op, ligesom man fornuftigt har købt egne aktier op, mens aktien handler under indre værdi.

Jeg tror, at vi kommer til at se mere af det samme fra Norden i de kommende år,« siger Lars Heindorff.

Måske for optimistisk?

Aktieanalyitker Jacob Pedersen fra Sydbank er dog mere skeptisk omkring markederne i 2014. Han mener, at det er tvivlsomt, om tørlastmarkedet retter sig så hurtigt, som Norden håber.

»Investeringerne giver Norden et forspring og sikrer selskabet en position blandt de absolut førende i sektoren. Vi frygter dog, at genopretningen af tørlastmarkedet bliver mere langtrukken, end mange tørlastrederier og investorer forventer,« lyder vurderingen fra Jacob Pedersen.

Torsdag følger regnskaber fra de to kriseramte rederier Torm og J. Lauritzen, mens det fredag er A.P. Møller - Mærsk, der løfter sløret for udviklingen i første halvår. Fælles for alle tre er, at der er stor usikkerhed i markedet om udviklingen.