Norden-chef ser lys for enden af mørk tunnel

Historisk lave fragtrater har efterladt D/S Norden med nok et milliardunderskud og et fald i omsætning. Topchef Jan Rindbo tror dog på bedre tider.

Læs mere
Fold sammen

For andet år i træk må Dampskibsselskabet Norden A/S, præsentere røde tal på bundlinjen, et fald i omsætningen og nedslående beskeder til selskabets aktionærer, der atter må spejde langt efter et udbytte.

Et »historisk« elendigt tørlastmarked har ramt det Hellerup-baserede fragtselskab hårdt på indtjeningen igen, ligesom den lavere efterspørgsel i Kina udfordrer, og så kan det jo være sin sag for adm. direktør Jan Rindbo at skulle forvandle 217 fragtskibe til en fornuftig forretning.

»Det har været et historisk elendigt tørlastmarked,« konstaterer Jan Rindbo indledningvist.

»Igennem mange år har vi oplevet en gennemsnitlig vækst på efterspørgslen omkring seks procent, og den vækst er helt forsvundet nu. Vi befinder os vel i det, man kan kalde nulvækst,« siger Jan Rindbo.

Så sent som i januar måtte man nedskrive værdierne af tørlastflåden med 180 millioner dollar i forlængelse af et 2015, hvor fragtraterne for tørlast nåede et historisk lavpunkt.

»I fjerde kvartal, hvor vi normalt oplever lidt sæsonmedvind, oplevede vi tæt ved det modsatte. For at sætte tal på oplevede vi det laveste rater, der nogensinde er blevet noteret,« siger Jan Rindbo.

Det afspejler sig også på omsætningen, der er faldet fra 13,9 milliarder i 2014 til 11,3 milliarder i 2015. Årets resultat landede på minus 1,95 milliarder, hvilket trods alt er tæt ved en halvering sammenlignet med året før. Alligevel finder Jan Rindbo trøst i, at Norden har gjort det bedre end konkurrenterne, og at man overordnet har en bedre strategi.

»Vores styrke er, at vi har lastkontrakter og ikke er så afhængige af spotmarkedet. Vi har en bedre adgang til laster generelt med kontorer over hele verden, der sikrer, at vi er tæt på kunderne,« siger Jan Rindbo og konstaterer, at man har slået markedet med 37 procent på indtjening på skibene.

Et andet lyspunkt finder selskabet, der har knap 1.000 ansatte, i tankdivisionen, hvor man har fået »sit bedste resultat nogensinde«.

»Her har vi et positivt driftresultat og en positiv pengestrøm på driften, og det luner altså i den her svære tid på tørlastmarkedet,« siger Jan Rinbo.

Et andet lyspunkt skal findes i det faktum, at skibsværdierne og markedet aktuelt er helt i bund og priset ind i markedet.

»Så når en større tilpasning mellem udbud og efterspørgsel har fundet sted, er der grobund for, at rater og værdier kan stige igen,« siger Jan Rindbo.