Norden advarer om stormfuldt farvand forude

Rederiet kommer ud af første kvartal for fuld damp, men holder igen med optimismen. Forude venter et halvår med faldende indtjening og mulige nedskrivninger på skibe, advarer koncerndirektør.

Nordens koncerndirektør Martin Badsted frygter underskud på driften i andet halvår. Fold sammen
Læs mere

Det traditionsrige rederi D/S Norden tog de danske analytikere og investorer på sengen med et kvartalsregnskab, der for første gang siden 2012 viste overskud på driften. Regnskabet slog på flere punkter analytikernes forventninger, men det får ikke rederiet til at hæve forventningerne til årets resultat.

»Vi overrasker nok lidt positivt her, og der er ingen tvivl om, at vi har fået en rigtig god start på 2015. Det skyldes primært tankforretningen, der står for 28 af de 30 mio. dollars overskud på driften. Men vi har også lige akkurat fået et positivt resultat på tørslast, hvilket hvis jeg selv skal sige det, er ret godt klaret,« siger Martin Badsted, koncerndirektør i Norden og chef for rederiets hovedkvarter.

»Men tørlastmarkedet er utroligt svært og på et historisk lavpunkt, og den dækning vi sikrede i andet halvår af 2014 løber stille og roligt af, så vi har mere åben kapacitet i andet halvår, og der kan vi se frem til at beskæftige skibene til rater, der ligger en del under, hvad ellers har kunnet få. Derfor tror vi, at andet halvår på tørlast kan blive rigtigt, rigtigt svært.«

Mens Norden forventer et driftsresultat på mellem minus 40 mio. dollar og plus 40 mio. dollar for rederiet samlet, er tørlastforretningen skudt til i bedste fald at give et rundt nul og i værste fald at ende med at koste rederiet 60 mio. dollar.

Efter første kvartal er 30 mio. dollar allerede sikret på den samlede drift, og dertil kommer omkring 5 mio. dollar på solgte skibe i de kommende kvartaler. Der skal derfor ikke meget til, før Norden er i mål med den høje ende af forventningsspektret. Alligevel holder rederiet igen og advarer mod, at have for høje forventninger i en situation, hvor især tørlastmarkedet er ekstremt hårdt ramt.

Nordens forretning fordeler sig på transport af tørlast som eksempelvis jernmalm og kul og tankskibe til transport af olieprodukter. Mens tanksegmentet har vist fremgang i de senste mange måneder, er tørlastsegmentet ramt af historisk lave fragtrater, der gør, at de færreste rederier kan tjene nok til at dække udgifterne.

»Vi tror stadig at tank skal få nogle fine kvartaler fremadrettet og opjusterer også forventningerne der, men det er ikke nok til andet end maksimalt opveje at tørlast er meget svagt,« siger koncerndirektøren.

»Markedet er præget af for mange skibe til den mængde last, der er. Når der så samtidig kommer en opbremsning i Kina, så kan det kun tilpasse sig via skrotning af skibe. Skrotningen har i år svaret til 5-6 procent af verdensflåden og på niveau med nybyggeriet. Så det er et skridt i den rigtige retning, men det er en proces, der tager tid, før vi kan gøre os håb om varige forbedringer.«