Nordeas hemmelige juleplan: Danske kunder skal betale mere

Nordea er klar med en ny plan, der rammer danske kunder mærkbart. Den indebærer flere filiallukninger, stigende bidragssatser og inddeling af kunder i segmenter. Det skriver Finanswatch.

Nordeas topchef, finske Casper von Koskull, vil om en måneds tid fremlægge en ny plan for bedre lønsomhed i banken. Fold sammen
Læs mere
Foto: TT NEWS AGENCY

Nordens største bank, Nordea, vil tjene flere penge på bankens privatkunder, og derfor vil bankens topchef, Casper von Koskull, offentliggøre en ny, ambitiøs lønsomhedsplan, når han fremlægger årsregnskabet den 26. januar.

Det skriver Finanswatch.

Mediet oplyser, at det er i besiddelse af en Powerpoint-præsentation, som Nordeas chef for privatbank-divisionen, finske Topi Manner, har præsenteret for investorer på lukkede møder i Helsinki og London.

På møderne har Topi Manner ifølge Finanswatch fortalt om, at Nordea planlægger at lukke endnu flere filialer i Danmark for at spare omkostninger. At bidragssatserne på realkreditlånene til de danske Nordea Kredit-kunder skal hæves yderligere – efter de senest blev hævet i oktober 2016. Og så skal kunderne fremover inddeles i segmenter.

Kunderne inddeles i tre segmenter; »velhavere«, »ungt potentiale« og »boligejere«. Øvrige kunder skal i fremtiden alene betjenes via digitale- og mobilløsninger for at reducere omkostningerne mest muligt. Desuden overvejes det at opkræve penge for at have en konto, såfremt man ikke er del af et af bankens fordelsprogrammer.

Nordeas ledelse har ikke ønsket at kommentere oplysningerne over for Finanswatch, men pressechef Martin Kjærsgaard Nielsen skriver i en email til Finanswatch:

»Som Nordens største bank vurderer vi løbende konkurrencesituationen og vores priser, men vi ønsker ikke at kommentere på Nordeas fremtidige prisstruktur, heller ikke i Danmark. Hvis vi på et tidspunkt beslutter at ændre prissætningen, melder vi det ud, men ikke før. Det ville være utidigt.«