Nordeas digitale investeringssats hænger i bremsen

Det kommer til at tage længere tid end ventet, før Nordea melder sig på banen med bankens nye digitale investeringsløsning. Analytiker ser udfordringer for konkurrencedygtigheden.

Frank Vang-Jensen, der er øverste chef for Nordea i Danmark, forklarer, at bankens digitale investeringsløsning til privatkunder forventes at komme til næste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Nordea ser ud til at blive forsinket i kampen om de danske privatkunders investeringsmilliarder.

Tidligere har blandt andre Anne Buchardt, chef for opsparing og pension i Nordea Danmark, ad flere omgange udtalt, at man ville være klar med en digital investeringsløsning inden udgangen af 2017, men i forbindelse med torsdagens offentliggørelse af bankens regnskab for andet kvartal lød der andre toner fra landechefen Frank Vang-Jensen.

»Vi arbejder ret hårdt på digital rådgivning. Jeg vil ikke give dig en commitment, men vi forventer at være ude i 2018 med en digital løsning til vores kunder, hvor man kan gøre noget spændende. Hvordan vi lige strukturerer det, holder vi bag linjerne, indtil vi har noget mere at byde på,« lød det torsdag fra Frank Vang-Jensen.

I maj lancerede Danske Bank sin løsning, June, som er en webløsning, hvor private kan investere fra 100 kroner og op til 300.000 kroner, og man kan til enhver tid sætte penge ind på eller trække penge ud fra sin investeringskonto.

Baseret på svar på ti spørgsmål, som blandt andet omhandler indkomst, risikoprofil og fremtidsforventninger, anbefales én ud af fem forskellige profiler, som er sammensat af de udenlandske, passive indeksfonde, der er styret af investeringsrobotter, kaldet ETF.  ETF står for Exchange-traded funds, som grundlæggende følger en række indeks og dermed er afhængig af den overordnede markedsudvikling, også kendt som såkaldt passiv investering. Omkostningerne for at benytte June er cirka 0,8 pct. af de anbragte midler.

Parallel til Mobilepay

I Danske Banks halvårsregnskab oplyser banken, at man ved udgangen af juni måned var nået op på 8.000 kunder, som havde investeret »mere end 120 mio. kroner«.

Danskerne kan desuden i dag selv investere i ETF’er via Nordnet og andre løsninger, mens BankInvest sammen med en række banker er på vej med sin udgave i form af Darwin i starten af det nye år. Og Nordea skal ifølge Sydbanks bankanalytiker, Mikkel Emil Jensen, være varsom med at vente alt for længe med sin lancering.

»Man kan godt drage en parallel til Mobilepay og firstmover-fordelen, som var der. Det ville ikke umiddelbart være godt, hvis Nordea skal udskyde lanceringen af deres løsning for meget. Det ser ud til, at Danske Bank har fået en god start med 8.000 nye kunder og 120 mio. kroner,« siger Mikkel Emil Jensen.

Incitament er nødvendig

Er det en god start?

»Hvad er en god start? Ligesom med Mobilepay kan det blive tilfældet, at det starter lavt for så virkelig at tage fart. Man kan sammenligne det med Mobilepay og Swipp. Selv om Swipp på mange måder egentlig var en teknologisk bedre løsning, så betød firstmover-effekten og kendskabet hos kunderne så meget,« siger han og tilføjer:

»Hvis Nordea kommer ud med en løsning, som er billigere for kunderne, så er der et incitament. Men hvis priserne er ens – hvis kunderne ikke får noget ekstra ud af det – så er der ikke noget incitament til at skifte.«