Nordea vil kæmpe mod internationale betalingsløsninger

Både teleselskaberne, IT-selskaberne og de store detailkæder er på vej med betalingsløsninger, som kan stjæle forretningsomfang fra bankerne. Det får Nordea til at skrue op for IT-udviklingen.

Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En række virksomheder entrerer i disse år bankernes tidligere enemærker i form af markedet for betalingsløsninger, og der stilles større krav til de digitale selvbetjeningsmuligheder.

Derfor skrotter Nordea gamle IT-systemer for 344 millioner euro, og investerer mellem 500 og 700 millioner euro i nye over de næste fire til fem år.

Den øvelse koster en stor nedskrivning i bankens regnskab for tredje kvartal, som blev offentliggjort onsdag, men Nordea er nødt til det, fastslår anktieanalysechef i Sydbank, Bjørn Schwarz.

»Det er en erkendelse af, at konkurrencen i branchen er intensiveret omkring mobile platforme og betalingsløsninger. Danske Bank har længe slået på, at man har intensiveret produktudviklignsinvesteringerne, og det har de gjort med succes. Det er en udvikling, som Nordea ikke kan sidde overhørig,« siger Bjørn Schwarz.

Nye spillere melder sig på banen

Og det er ikke kun internt i finanssektoren at slaget skal stå. Udefra bevæger flere og flere spillere sig ind på markedet for betalinger – ofte selskaber med store udviklingskræfter i ryggen.

»Nordea har erkendt, at man er nødt til at gøre noget for at undgå at skulle afgive forretning ikke bare til de andre banker, men også til de internationale spillere. Det kan være Apple og de store IT-virksomheder, og det kan være de store forbrugerkæder som Starbucks, der kan tage volumen fra bankerne. Dér må man øge indsatsen for at beholde det,« siger Bjørn Schwarz.

Topchef Christian Clausen fremhæver selv den internationale regulering, som bedre kan håndteres på en ny IT-platform.

»Vi bygger nye kernebanksystemer, de systemer, som hele driften kører på. Øget regulering kræver effektive processer, og vi skal øge mængden af data, vi har om hver enkelt kunde. Det er meget kompliceret, og det er meget dyrt,« siger Christian Clausen.