Nordea vil forkæle de lønsomme privatkunder

Nordea har udarbejdet en femårig strategiplan, der skal øge kundetilfredsheden og sænke omkostningerne markant på privatkundeområdet. Daglige bankforretninger skal klares digitalt, mens lønsomme kunder kan se frem til øget service.

Nordeas topchef Casper von Koskull Fold sammen
Læs mere
Foto: TT NEWS AGENCY

Storbanken Nordea er klar med en ny strategiplan, hvor målet er at øge kundetilfredsheden, forbedre resultaterne samt styrke bankens rolle i samfundet.

Lidt hårdt trukket op kan man sige, at strategiplanen opdaterer den sidste strofe i børnesangen »Der bor en bager på Nørregade«. For Nordea-kunder kommer den til at lyde; »Har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du betjene dig selv.«

Således indebærer Nordeas plan, at kundernes daglige bankforretninger i langt højere grad skal klares digitalt - for nogle kunder udelukkende digitalt. Det vil reducere omkostningerne for banken. Derimod vil Nordea investere i og øge funktionerne og rådgivningen til tre udvalgte kundesegmenter, som er særligt lønsomme for Nordea. Det gælder boligejere, velhavere samt ungt potentiale, som i højere grad skal tiltrækkes og fastholdes.

Der er dog ikke tale om en radikal ændring af den nuværende forretningsmetode, siger Søren Hansen Reumert, kommunikationschef i Nordea i Danmark.

»I forhold til at tilbyde kunderne noget forskelligt, så er der intet nyt i det. Nordea har haft et kundeprogram i mere end 20 år, hvor kunderne tilbydes fordele og services m.v. i forhold til deres brug af os og deres forretningsomfang med os. Vores kundeprogram vil ligesom tidligere løbende blive opdateret,« siger han.

Nordeas nye strategiplan er præsenteret på investormøder af bankens chef for privatkunder, finske Topi Manner. Mediet Finanswatch løftede onsdag sløret for udvalgte dele af planen, herunder at der skulle være planer om at hæve bidragssatserne på realkreditlånene. Men dette afviser Søren Hansen Reumert.

»Vi skal naturligvis altid være konkurrencedygtige, og derfor vurderer vi løbende konkurrencesituationen og vores priser, også i lyset af den lange periode med negativ indskudsbevisrente, men vi har ikke nogen konkrete eller umiddelbare planer om at ændre vores bidragssatser,« siger han.

Af Topi Manners investorpræsentation, der er lagt ud på Nordeas hjemmeside, fremgår det, at en øget effektivisering skal reducere omkostningerne markant, særligt ved at flytte dagligdags-bankforretninger hen på digitale og selvbetjeningsløsninger. Samlet er det målet, at Nordea skal være »markedsledende« på rentabilitet, hvilket kræver at Nordeas omkostninger set i forhold til indtægterne nedbringes fra de nuværende godt 50 procent til »de lave 40’ere« på privatkundeområdet kaldet Personal Banking.

Ifølge Søren Hansen Reumert skal planen dog ikke betragtes som en lønsomhedsplan.

»Der er ikke tale om en lønsomhedsplan, men derimod en strategiplan. Nordeas Personal Banking strategi tager udgangspunkt i vores kundevision: nem at have med at gøre, relevant og kompetent, hvor som helst og når som helst. Kundevisionen og strategien tegner retningen for Personal Banking i de kommende omkring fem år, hvor kunde- og medarbejdertilfredshed går hånd i hånd med lønsomhed som de strategiske mål. Vi har i dag 116 fysiske filialer og otte e-filialer. Næste år forventer vi at lukke en håndfuld filialer, men vil sikkert åbne yderligere nogle e-filialer rundt om i landet,« siger Søren Hansen Reumert.

Øvrige målsætninger i planen er blandt andet at være førende på medarbejdertilfredshed sammenholdt med sammenlignelige storbanker og at være førende på kundetilfredsheden hos de tre udvalgte kundesegmenter.