Nordea vil åbne én ny filial om ugen i Polen

Nordea har skudt en voldsom offensiv i gang i Polen. Den pannordiske bank vil åbne 150 nye filialer på tre år. Det kommer til at ske efter principper, som minder om seriefremstilling af biler på en fabrik.

GDYNIA: En af dagene i hver uge de næste tre år vil Nordea slå dørene op til en ny filial i Polen.

Det skal få antallet af filialer i det store land til at vokse fra 45 til 200, og det skal sikre Nordea en markant større markedsandel på det store polske marked.

Den endelig plan for åbningen af de mange nye filialer blev gjort færdig på et møde i byen Gdynia i det nordlige Polen i sidste uge. Her blev der givet grønt lys til ledelsen af banken i Polen om at gå i gang med at finde lokaler og personale.

»Vi har skabt et godt udgangspunkt på det polske marked. Vi er respekterede af konkurrenterne, og kunderne kan lide os. Vi tror, der findes mange kunder, som gene vil gøre forretninger med os, men problemet er vores filialnet,« siger Thomas Neckmar om baggrunden for beslutningen. Han er chef for Nordeas aktiviteter i Polen og de tre baltiske lande, og han er overhovedet ikke i tvivl om, at det er den rigtige beslutning, der nu er taget.

Opkøb er for dyrt

»Markedet vokser kraftigt. Vi regner med en årlig vækst i bruttonationalproduktet i disse lande på fem til syv procent over de næste ti år i forhold til to procent i de nordiske lande. Med en vækst af denne størrelsesorden vil bankernes engagementer også vokse tilsvarende,« siger Thomas Neckmar.

Han oplyser, at Nordea både har overvejet at købe en anden bank i Polen og åbne filialer. Men prisen på banker i Polen er på fire-fem gange indre værdi, og det kan være vanskeligt at få en bank til at tjene så mange penge, at det kan retfærdiggøre så høj en pris.

»Som en stor finansiel spiller i de nordiske lande med tilstrækkelig kapital kan vi selvfølgelig købe en anden bank, men det kan vise sig at være svært at levere værdi til aktionærerne med de høje priser på banker,« siger Thomas Neckmar.

Han afslører, at Nordea har studeret udviklingen i Spanien og Portugal i tiden efter deres indtræden i EU i 1986. Bankmarkedet i de to lande voksede betydeligt efter landenes indtræden i EU.

»I Polen er antallet af menneskers adgang til internettet og antallet af mobiltelefoner vokset dramatisk på fåår. Og mens økonomien vokser med fem-syv procent, vokser bankmarkedet med 15 procent,« påpeger Thomas Neckmar.

Lokalemangel

Bankmarkedet vokser tre gange så hurtigt som økonomien, fordi behovet for bankernes produkter stiger, og fordi flere og flere ganske enkelt får en bankkonto. For fåår siden havde en stor del af befolkningen i Polen ikke en bankkonto. Der er fortsat omkring en tredjedel af befolkningen, der ikke har en bankkonto overhovedet, fordi der har været tradition for at leve kontant.

Nordea vokser dobbelt så hurtigt som markedet, og den pannordiske bank snupper dermed markedsandele.

Nordeas 150 nye filialer skal åbnes i byer med mindst 200.000 indbyggere, men det er ikke så ligetil.

»Det største problem bliver at finde lokaler på de rette adresser og derefter oplæring af personale,« siger Wlodzimierz Kicinski, der står i spidsen for Nordea i Polen.

I stedet for at lade regionsdirektøren i for eksempel Warszawa gå i gang med at finde lokaler og ansætte filialdirektører og øvrigt personale, har Nordea valgt at nedsætte en særlig arbejdsgruppe, der ikke skal tage sig af andet.

Opretter filialfabrik

Nordea opretter en slags filialfabrik, der specialiserer i at finde lokaler, indrette dem, installerer IT, ansætter filialdirektør og øvrigt personale. På den måde bliver lokale og regionale direktører ikke tynget af de opgaver, men kan fortsætte med at koncentrere sig om at øge salget i deres egen filial eller område.

Thomas Neckmar er i Stockholm til dagligt, men en gang om ugen er han i Gdynia, der er blevet en del af Tri-City, der også omfatter Gdansk og Sopot. Tre byer ved Østersøen, der nu opfattes som én by med over en million indbyggere.

Nordeas indtog i Polen begyndte med en overtagelse af en mindre bank i Gdansk i 2000. I 2001 fusionerede den med anden mindre bank, og i 2003 blev LG Petro Bank indlemmet.

Det er samtidig udtryk for udviklingen på det polske bankmarked i det hele taget, hvor antallet af banker er reduceret til en tredjedel på ti år.