Nordea skal fyre tusindvis i massiv sparerunde

Storbanken Nordea har i årets første ni måneder måttet notere den ærgerlige cocktail af faldende indtægter og stigende omkostninger. Samtidig forventer banken at afskedige tusindvis af medarbejdere.

Nordea, hvis nye domicil i Ørestad Nord her ses, har torsdag præsenteret sit regnskab for tredje kvartal 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

Det bliver dårligere, før det bliver bedre for Nordea. Storbanken har torsdag morgen præsenteret et kvartalsregnskab, der viser, at indtægterne falder, og omkostningerne stiger. Og nu skal der fyres mindst 6.000 medarbejdere, hvoraf 2.000 er konsulenter.

Først tallene. Mens nettorenteindtægterne faktisk stiger med en procent til 3,56 mia. euro for de første tre kvartaler i forhold til samme periode sidste år, så falder de samlede driftsindtægter med en procent til 7,24 mia. euro. Og indtægterne før nedskrivninger falder med syv procent til 3,5 mia. euro. Tilbageførslen fra nedskrivninger falder ligeledes med 20 procent til 298 mio. euro, og det betyder, at driftsresultatet samlet falder med fem procent til 3,2 mia. euro.

Omkostningspilen peger opad

Samtidig er de samlede omkostninger steget med fem procent til 3,74 mia. euro, og det betyder, at bundlinjen dykker med ni procent til 2,42 mia. euro.

»Marginalerne har holdt sig på et stabilt niveau, selvom den sædvanlige stigning i erhvervskundernes efterspørgsel efter rådgivningsydelser udeblev efter sommerperioden. Omkostningerne udviklede sig planmæssigt, og som ventet blev kreditkvaliteten forbedret. Den egentlige kernekapitalprocent er uændret på 19,2, og kapitalbufferen er steget til 180 bp, det højeste niveau nogensinde,« udtaler topchef Casper von Koskull i regnskabsmeddelelsen.

Fyresedler på vej

Nordea har over de seneste to år været i gang med en større IT-investering og digital omstrukturering, som også til næste år betyder omkostninger, ligesom banken også skal flytte hovedkvarteret fra Stockholm til Helsinki næste år. Derfor begynder banken nu også for alvor at kigge på, hvor man kan reducere omkostninger, og det kommer til at betyde fyresedler.

»Da disse investeringer begynder at levere som forventet, er det tid til at gå ind i næste fase af transformationen, hvor vi ser på, at vi strukturelt kan nedbringe omkostningerne og øge effektiviteten. Denne omstilling kræver en kompetenceændring blandt vores medarbejdere. For at sikre langsigtet konkurrenceevne planlægger vi desuden at reducere antallet af medarbejdere og konsulenter med mindst 6.000, hvoraf cirka 2.000 er konsulenter,« siger Casper von Koskull.

Ved udgangen af tredje kvartal havde Nordea i alt knap 32.000 medarbejdere og personaleudgifter på 2,35 mia. euro for åres første ni måneder. Storbanken forventer at have en samlet omkostningsbase på 4,9 mia. euro næste år, som samtidig forventes at falde til »under 4,8 mia. euro« i 2021. Det svarer til omkostningerne i 2016. Topchef Casper von Koskull mener dog, at omkostningerne er nødvendige for at komme tilbage på sporet og opnå en højere kundetilfredshed.

»I de kommende år vil vi opnå stordriftsfordele ved at tage vores kompetencecentre til det næste niveau og skabe en effektiv og automatiseret drift. Det kræver også, at vi fortsætter en kulturel transformation, så vi bliver en organisation drevet af et formål og værdier. Dette skift vil hjælpe os til at blive nummer et blandt vores konkurrenter målt på kundetilfredshed,« siger han.

Læs mere