Nordea risikerer masseflugt af kunder

Omkring 15.000 kunder har ifølge Voxmeter forladt Nordea i det første halvår af 2017, og ifølge Voxmeter overvejer 372.000 kunder at følge trop.

Foto: Thomas Lekfeldt. 40 procent af Nordeas kunder overvejer at forlade banken, viser ny undersøgelse foretaget af Voxmeter.
Læs mere
Fold sammen

Nordea har ifølge Voxmeter mistet omkring 15.000 kunder, og omkring 40 pct. af bankens resterende kunder overvejer at følge trop.

Det er resultatet af undersøgelse, der er baseret på i alt 224.000 interviews om året og er foretaget af analysevirksomheden Voxmeter.

Det skriver Finans.

»Det er jo et skræmmende højt tal. Godt nok har vi efter finanskrisen generelt set flere danskere være utilfredse med deres bank, men 40 pct. skilsmisseparate kunder er virkelig mange. Det er et udtryk for, at kunderne ikke opfatter Nordea som en god samarbejdspartner i forhold til deres privatøkonomi. Nordeas kunder retter derfor i stigende grad blikket mod andre banker for at se, hvad de kan tilbyde,« siger administrerende direktør i Voxmeter, Christian Stjer, til Finans.

Ifølge bankekspert John Norden, der er partner i prissammenligningsportalen Mybanker.dk, er det blandt andet en række sager, heriblandt bankens indsats for at forhindre hvidvask og Panama Papers-sagen, som har sat Nordea i dårligt lys. Og det har haft en indflydelse på kundernes tiltro til banken.

Nordeas nye chef i Danmark, Frank Vang-Jensen, udtaler, at han er klar over bankens udfordring, og at bankens nuværende og største fokus at genskabe kundetilfredsheden i banken, så den igen kan skabe balance mellem tilgang og afgang af kunder.

/ritzau/FINANS