Nordea i forsvar mod internationale betalings-løsninger

Både teleselskaberne, IT-selskaberne og de store detailkæder er på vej med betalingsløsninger, som kan stjæle forretningsomfang fra bankerne. Det får Nordea til at skrue op for IT-udviklingen.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En række virksomheder entrerer i disse år bankernes tidligere enemærker i form af markedet for betalingsløsninger.

Derfor skruer Nordea nu voldsomt op for sine IT-investeringer, samtidig med at der skrottes gamle løsninger for 344 millioner euro.

Danske Bank er klart foran de øvrige danske spillere på området for IT-udvikling. Nordea hæver nu sine investeringe rpå det område med 30-35 procent årligt de næste 4-5 år.

»Det er en erkendelse af, konkurrencen i branchen er intensiveret omrking mobile platforme og betalingsløsninger. Det er en udvikling, som Nordea ikke kan sidde overhørig. Danske Bank har læønge slået på, at man har intensiveret produktudviklignsinvesteringerne, og det har de gjort med succes. Nordea er nødt til at gøre mere her,« siger Bjørn Schwarz, aktieanalysechef i Sydbank.

Nordea

I mio. kr. 3. kv. 2014 3. kv. 2013 Ændr.
i pct.
Nettorenteindtægter 10.394 10.186 2%
Driftsindtægter i alt 20.506 18.064 14%
Resultat før nedskrivninger 9.218 8.875 4%
Ordinært resultat 8.384 7.602 10%

Og det er ikke kun inden for finanssektoren at slaget skal stå. Udefra bevæger flere og flere spillere, sig ind på markedet for betaligner - og mange af dem er internationale sleskaber med enorme udviklingskræfter i ryggen.

»Nordea har erkendt, at man er nødt til at gøre noget for at undgå at skulle afgive forrenting ikke bare til de andre banker, men også til de internationale spillere, som er på vej ind på markedet. Det kan være Apple og de store it-virksomheder, og det kan være de store forbrugerkæder som Starbucks, som kan tage volumen fra bankerne. Dér må man øge indsatsen for at beholde det,« siger Bjørn Schwarz.