Nordea har overtaget Danske Banks rolle som bankernes prygelknabe

Målt på kundetilfredshed overhaler Danske Bank nu Nordea. Kombinationen af et forbedret Danske Bank og møgsag på møgsag for Nordea er forklaringen på, at prygelknabe-rollen er skiftet.

Foto: Thomas Lekfeldt, Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

Måler man på kundetilfredshed er Danske Bank nu mere populær end rivalen Nordea.

Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt over 6600 bankkunder foretaget af Analyse Danmark for Børsen.

Det er første gang i flere år, at kunderne er mere tilfredse med Danske Bank end med Nordea.

»Nordea har overtaget den prygelknabe-rolle, som Danske Bank havde tidligere. Udover at de har en generelt lav kundetilfredshed, er der en masse sager i medierne, som påvirker, hvordan andre taler om dem, og egne kunder opfatter banken,« siger Henrik Feindor Christensen, adm. direktør i Analyse Danmark, til Børsen.

De dårlige sager er klæbet til Nordea blandt andet i forbindelse med Panama-sagen, hvor selskabskonstruktionerne i Panamas skattely trak spor ind i den svenske bank. Desuden har Berlingske tidligere i år afdækket, at Nordeas danske afdeling har modtaget omkring 200 transaktioner, der sammenlagt har en værdi på en kvart milliard kroner, som hvidvaskede penge gennem banker i Moldova.

Danske Bank har tidligere kæmpet med en fejlslagen 'New Standards'-kampagne og hævede gebyrer, der resulterede i en massiv kundeflugt. Danske Bank var også en del  af artiklerne om hvidvasksagen.

Men nu ser det tilsyneladende lysere ud for på flere fronter: Udover en bedre placering på kundetilfredshedslisten oplevede Danske Bank sidste år en stigning i antallet af kunder, og det er første gang i 16 år, at det er tilfældet.

Som en af grundene til forbedringen er blandt andet bankens satsning på MobilePay, der har givet pote.

Øverst i tilfredshedsundersøgelsen ligger Middelfart Sparekasse for fjerde år i træk.