Nordea fanget i dobbeltrolle under Mobilepay-forhandlinger

Nordea var den ene af bare fire repræsentanter for Swipp, der forhandlede med Danske Bank om MobilePay. Men samtidig førte storbanken soloforhandlinger, der efterlader de tidligere samarbejdspartnere med en bitter smag i munden.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. (Foto: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Nordea er blevet fanget i en kontroversiel dobbeltrolle, hvor de både forhandlede med Danske Bank på vegne af de mere end 70 pengeinstitutioner, der står bag mobilbetalingstjenesten Swipp – og samtidig selv førte hemmelige forhandlinger bag om ryggen på samarbejdspartnerne. Det skriver Finans.dk torsdag.

Sammen med tre kollegaer fra Nykredit, Sydbank samt Lån & Spark Bank, førte Torben Lausten, der er chef for privatkunder i Nordea, forhandlinger mellem Danske Bank, der står bag MobilePay, og konkurrenten, Swipp, der har 71 banker i ejerkredsen. Det var kvartettens opgave at lande en aftale mellem Danske Bank og Swipp-bankerne, fordi Swipp længe har haltet betydeligt efter MobilePay. Men da det ikke gik stærkt nok, skiftede Nordea gear og landede en soloaftale med Danske Bank, så Nordea, der er Danmarks næststørste bank, bliver en del af MobilePay.

Allerede inden sommerferien indgik bankerne bag Swipp i dialog med Danske Bank, og i august blev det så til egentlige forhandlinger. Men samtidig med, at Torben Lausten har forhandlet for Nordea på vegne af Swipp, har Peter Lybecker, der er administrerende direktør i Nordea, ført soloforhandlinger med Danske Bank. Det var de forhandlinger, der for en uge siden mundede ud i en aftale der betyder, at Nordea forlader Swipp og bliver en del af MobilePay.

»Det er topkontroversielt, at Nordea sandsynligvis forhandler sig til en kraftig fordel ved at være den første, der skifter over, og samtidig efterlader resten af kredsen - som de har forhandlet på vegne af - med en svækket forhandlingsposition,« siger en kilde, der ønsker at være anonym, til Finans.

En anden forklarer, at han godt forstår, hvis Nordea har været utålmodige. Bag Swipp står nemlig 70 andre pengeinstitutter, der i størrelse varierer meget, og som derfor har haft meget forskellige tilgange til forhandlingerne med Danske Bank. Men, understreger kilden, der ønsker at være anonym, så burde Nordea have trukket sig fra forhandlingsudvalget.

Selvom Swipp blev udviklet med støtte fra flere end 70 banker, og blot blev lanceret en måneds tid efter Danske Banks MobilePay, har Swipp aldrig nået på omgangshøjde med den populære bankapp. Det er derfor, Swipp-bankerne har forsøgt at komme til overensstemmelse med Danske Bank om MobilePay, men efter Nordea har skiftet hold kan det blive svært.

For at føje yderligere spot til skade, blev Swipps udvikling forsinket af netop Nordea, hvis it-systemer forvoldte problemer. En kilde, Finans har talt med, vurderer at det udskød introduktionen af Swipp for forbrugerne med 6-12 måneder, og at det kan have kostet i krigen med MobilePay.