Nordea erklærer krig på mobilbetaling

Swipp bliver gratis for erhvervskunder, meddeler Nordea i et nyt fremstød på mobilbetalingsfronten, hvor Danske Banks MobilePay lige nu har overtaget.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens Danske Banks mobilbetalingsløsning koster butikkerne penge fra første oktober, bliver Swipps erhvervsløsning gratis.

Sådan lyder en ny krigserklæring fra Nordea i forsøget på at vinde terræn over for Danske Bank, der er gået solo med sin egen løsning og pt. fører stort med sin mobilbetalings-app MobilePay.

»Det er en del af det værditilbud, vi giver til vores erhvervskunder,« siger Ken Adrian, privatkundechef i Nordea.

Om tilbudet er et konkurrencefremstød i forhold til MobilePay, vil han ikke forholde sig til.

»Jeg forholder mig til, at vi er blevet enige mellem 81 banker, om at få etableret et rigtig stærkt koncept. Det er det, vi tager næste skridt i med den her løsning,« siger Ken Adrian, som ser et gode muligheder i tilbuddet til butikkerne.

»Jeg tror, at der er et ganske stort potentiale, at der er mange kunder, der vil tage del i det,« siger Ken Adrian.

Nyheden kommer ugen efter, at Danske bank landede en aftale med Dansk Supermarked om mobilbetaling selskabets forretninger.

Til at begynde med udrulles mobilbetalingsløsningen i Dansk Supermarkeds syv Starbucks-caféer, men det er meningen at mobilbetalingen på sigt også skal kunne bruges ved kassebåndet.

Mens MobilePay er Danske Banks egen løsning, er Swipp udviklet i samarbejde mellem 81 banker.

Erhvervsløsningen koster én procent for butikker på MobilePay, dog max fem kroner, mens Swipps løsning er gratis.

Begge apps er gratis at bruge for private.