Nordea-direktør kræver medindflydelse i Mobilepay

Nordea går over til Mobilepay. Men der bliver ikke tale om at købe en service af ærkerivalen Danske Bank.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Peter Lybecker, adm. direktør for Nordea Danmark vil have medindflydelse i Mobilepay.
Læs mere
Fold sammen

København. Siden Danske Bank i 2013 overhalede alle de andre danske banker med mobilbetalingsapp'en MobilePay, har de andre bankers app, Swipp, ihærdigt forsøgt at tage kampen om kunderne op.

Torsdag kan det dog se ud til, at Swipp bliver taberen. Den nordiske storbank Nordea har nemlig meddelt, at den melder sig ind i MobilePay.

Det betyder dog ikke, at Swipp var en fejltagelse, mener Nordeas administrerende direktør i Danmark, Peter Lybecker.

Han understreger samtidig, at Nordea ikke bare køber sig til en service hos sin største konkurrent.

Tværtimod vil Nordea få indflydelse gennem et kommende særskilt datterselskab, som Danske Bank opretter til app'en MobilePay, forsikrer han.

- Det er vigtigt for os, at MobilePay får sit eget liv. Det her er ikke en Danske Bank-løsning, vi bliver kunder i, siger Lybecker til Ritzau.

- Det er en fælles løsning, som vi også bliver medejere af, og som vi skal udvikle sammen. Det vil være de medvirkende banker, der er med til at bestemme, hvordan vi skal udvikle det

Han vil ikke fortælle, hvilke nærmere betingelser der kommer til at gælde for Nordeas indflydelse. Han vil heller ikke oplyse, hvor mange penge, Nordea har investeret i app'en Swipp, som banken nu går bort fra.

Han håber, at de andre banker i Swipp-samarbejdet vil følge efter.

- Det er en åben invitation, som vi håber, de andre banker vil tage imod.