Nordea-direktør: I op mod 200 år har vi aldrig skullet forholde os til den virkelighed

Mads Skovlund, der er chef for den danske privatkundeforretning i Nordea, kræver mere betænkningstid i forhold til, om kunderne skal til at betale for at have penge stående i banken.

Nordea-chef Mads Skovlund har det overordnede ansvar for Nordeas privatkunder i Danmark. Her mødes han med ansatte i Nordeas Roskilde-afdeling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup / Ritzau Scanpix

Nordea er presset på indtjeningen. Renteindtægterne er faldende, og omkostningerne er stigende, viste torsdagens kvartalsregnskab.

En måde til at afhjælpe dette pres ville være at gøre som eksempelvis Jyske Bank og Sydbank – at indføre minusrenter på privatkundernes indlånskonti. Dette ligger dog ikke lige for, forklarer Mads Skovlund, der er chef for den danske privatkundeforretning i Nordea:

»Jeg har været i bankverdenen i 20 år, og Nordea bliver 200 år næste år. Der er aldrig nogen, der har skullet forholde sig til negative renter, før man tidligere i år for alvor så, at det var et mere varigt fænomen. Det kræver noget tid at forstå.«

Derfor overvejer Mads Skovlund og resten af ledelsen i Nordea fortsat, hvad der er den rigtige model for bankens kunder og for samfundet.

»Vi forventer, at negative renter er en blivende del af det miljø, vi skal drive bank i, men der er ikke truffet nogen beslutning i forhold til vores privatkunder.«

Væksten udebliver

Renteindtægterne og udlånsvæksten følger umiddelbart samme dårlige bane, som gælder for resten af koncernen.

»Udlånsvæksten er et problem, for den er der ikke. Udlånet er lidt af en tynd kop te, der har mistet det momentum, der var begyndt at vise sig i de foregående kvartaler,« mener Mikkel Emil Jensen, bankanalytiker ved Sydbank.

Mads Skovlund hæfter sig dog ved, at bankens kundetilfredshed fortsat er stigende.

»Det er vigtigt. Vi har stadig en lang rejse foran os, og selv om vi fortsat får mange nye kunder, så forlader flere kunder banken. Kundetabet er dog mindre end tidligere,« siger chefen for den danske privatkundeforretning i Nordea.

Mads Skovlunds øverste chef, Frank Vang-Jensen, meddelte torsdag, at en sparerunde er på vej. Der er afsat 1,5 mia. kroner til på ny at reducere antallet af medarbejdere. Dette vil også ramme i Danmark, hvor eksempelvis antallet af ansatte i privatkundeforretningen er reduceret med 400 til nu 1.900.

Mads Skovlund forklarer, at han som chef for privatkundeforretningen i Danmark arbejder med langsigtede mål, der følger kundernes behov. Kunderne er blevet mere digitale og kommer sjældnere i filialerne.

»Det betyder desværre, at vi over de seneste tre til fire år er blevet færre medarbejdere. Den tendens vil fortsætte – ud fra vores plan, der er den samme som før dagens udmelding.«