Nordea-chef slår fast: Kunder kommer aldrig til at betale for MobilePay

Peter Lybecker, Nordeas danske topchef, kan ikke forestille sig, at det kommer til at koste penge for forbrugerne at gennemføre betaling med hverken MobilePay eller mobile Dankort.

Foto: Sophia Juliane Lydolph

Nordeas kunder kommer ikke til at mærke meget til, at banken dropper Swipp til fordel for MobilePay.

Heller ikke økonomisk kan Peter Lybecker, adm. direktør for Nordea i Danmark, forestille sig, at det på noget tidspunkt kommer til at koste penge for forbrugerne at bruge de elektroniske muligheder for pengeoverførsler.

»Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det kommer til koste noget for dig, der vil lave en betaling,« siger han.

I det hele taget vil Nordea så vidt muligt holde alle muligheder for elektroniske overførsler åbne for sine kunder - også i forholdet mellem Dankort og MobilePay.

»Vi tror på, at der fremadrettet vil det være en række tilbud til kunderne, og de vil vælge den løsning, der er den enkleste, Den enkleste, sikreste, og den du er tryg ved at bruge,« siger han og understreger, at Nordea ikke foretrækker den ene løsning frem for den anden.

»MobilePay har i forvejen en meget stor udbredelse, og det andet spor er udviklingen af det mobile Dankort. Vi tror ikke på kun én løsning - kunderne skal have valgmuligheder. Den tid, hvor alle kun havde et Dankort er forbi, så Nets vil fortsat være en stor spiller, og MobilePay vil være en stor spiller. Dette er ikke for at gå i krig med Nets - overhovedet ikke. Nets er en supervigtig partner for bankerne og især Nordea. De vil fortsat tilbyde en Dankort- og mobil løsning. Men vi tror, det er sundt at få samlet kræfterne om én mobil betalingsløsning, som vi også kan bruge i andre lande,« siger Peter Lybecker.

Da han ringede rundt til sine direktørkolleger i de andre banker og orienterede dem om Nordeas skift fra Swipp til MobilePay, inviterede han dem samtidig til at følge trop.

»Jeg håber, andre banker vil være med. Hvis de ike vil være med, så driver vi det sammen med Danske Bank,« siger han.

Hvordan vil I få MobilePay ud i flere butikker?

»Jeg kan ikke sidde og fortælle dig om udviklingen af MobilePay her. Men jeg tror, at en større udbredelse og teknologisk udvikling gør, at flere erhvervskunder vil tage mod tilbuddet. Men der vil være flere forskellige løsninger i butikkerne fremover, så kunderne kan vælge den løsning, de har det bedst med,« siger Peter Lybecker.

Fra Swipp tager Nordea princippet om at betalingene foregår direkte fra konto til konto med - modsat MobilePay, som er tilknyttet betalingskord.

»Swipp er konto til konto-overførsel, og den platform og teknik er billigere og enklere, og når du får flere med, så er det nærliggende at bruge den teknologi i stedet for kort,« siger Peter Lybecker.

Men systemet med at bruge et kort vil fortsat ligge i MobilePay, så alle bankers kunder kan benytte systemet.

»Det er ikke noget, du som kunde kommer til at mærke. Du skal kun tænke på det, når du opretter dig - om du skal bruge et kontonummer eller et kortnummer. Der vil være tilfælde, hvor du er kunde i en bank, der ikke er medlem af MobilePay, og så kan du fortsætte med at bruge kort. Det kan leve sideløbende, men det er billigere og mere effektivt at bruge konto til konto-systemet,« siger Peter Lybecker.

Men han har som nævnt ikke fantasi til at forestille sig, at det kommer til at koste nogle af kunderne penge.

»Jeg tror ikke, det er noget vi kan pålægge et gebyr,« siger han.

 

Læs mere