Nokias Ovi-butik får blandet start

Mobilgiganten forsøger nu at kapre markedsandele tilbage fra Apple ved at åbne en netbutik med software og andet indhold. Men kun i otte lande kan man købe direkte fra telefonen.

Med Ovi-butikken forsøger Nokia at kopiere Apples succes med netsalg af programmer m.m. Fold sammen
Læs mere
Efter måneders opvarmning åbnede den finske mobilgigant Nokia tirsdag sin nye netbutik, Ovi Store, som forsøger at gentage Apples succes.

Ovi (der på finsk betyder »dør«, nemlig døren til nettet) er tænkt som en særlig forretning, hvor folk, der har en blandt omkring specifikke Nokia-telefoner, kan købe og hente programmer, spil, videoer og podcasts samt en række forskellige tjenester.

I langt de fleste lande, herunder Danmark, er man imidlertid nødt til at betale med kreditkort. Nokia har nemlig godt nok lavet et særligt program, så man kan betale over telefonregningen, men det er foreløbig begrænset til en håndfuld lande.

Global butik lukket for de fleste

Og det er at skyde sig selv i foden, mener en analytiker.

»Det er imponerende, at Nokia lancerer en global butik, der er lukket i de fleste lande. Det virker ganske uprofessionelt - omvendt er jeg ikke overrasket,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Han mener, at Ovi vil kunne ses på Nokias bundlinie - men i negativ forstand.

»Nokia er og bliver en hardwareproducent. Det er de gode til, men det med at forstå kunderne og lave globale koncepter må Nokia overlade til Google, Microsoft og Apple,« siger han.

Kritik: Varemangel

Allerede på førstedagen er der også på nettet kritik af, at f.eks. N95-telefonen - en af Nokias flagskibe - slet intet kan finde på de digitale hylder. Og en kommentator kalder i den ansete, amerikanske avis Washington Post Ovi Store for »en fuldstændig katastrofe« målt i langsommelighed, manglende udvalg og svigtende teknologi.

Nokia har kopieret Apples forretningsmodel fra AppStore og tager ligeledes 30 procent af indtægterne fra salget, som udbyderne i Ovi formår at skabe med deres materiale og programmer.

Nokia er som de øvrige mobilproducenter presset af krisen, fordi folk vælger at beholde deres nuværende telefoner længere. Samtidig falder Nokias markedsandel. I lang tid har to af fem solgte mobiltelefoner i verden været fra Nokia. Ved den seneste opgørelse fra analysehuset Gartner havde Nokia i årets første tre måneder en markedsandel på 36,2 procent.

Derfor forsøger mobilproducenterne at finde andre måder at tjene penge på, og det sker blandt andet ved at forsøge at knytte kunderne tættere til sig gennem salg af f.eks. programmer til telefonen, som kan forbedre folks hverdag. Apple har haft succes med sin AppStore med ting og sager til iPhone-telefonen.

Man kan kikke indenfor i Ovi-butikken på netadressen http://store.ovi.com.